Partnerzy serwisu:
Prawo

O stawkach dostępu 2013- 2014

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
18-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Leszek Ruta, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
O stawkach dostępu 2013- 2014
Na początku listopada 2013 r. Urząd Transportu Kolejowego zatwierdził stawki dostępu do infrastruktury kolejowej PKP PLK, kończąc zasadniczy etap interesującej dyskusji na temat kosztów funkcjonowania przewozów w kontekście dostępu do infrastruktury. Przez blisko dwa miesiące temat był przedmiotem wielu opinii, analiz i stanowisk przedstawiających pełne spektrum oceny tego zagadnienia przez poszczególnych uczestników rynku.

Cykliczne posiedzenie Rady Przewoźników przy PKP PLK SA miało się rozpocząć w piątek 13 września w samo południe. Z relacji części uczestników (tych niewtajemniczonych) wynika, iż w odróżnieniu od innych posiedzeń Rady Przewoźników, tym razem dało się wyczuć atmosferę pewnego napięcia i mobilizacji, co zwiastowało jakieś nietuzinkowe wydarzenie. Tak się właśnie stało – na salę wkroczył bowiem minister Sławomir Nowak w towarzystwie podsekretarza stanu w MTBiGM, Andrzeja Massela, oraz prezesa PKP PLK, Remigiusza Paszkiewicza. Minister Nowak ogłosił, iż stawki dostępu do infrastruktury w rozkładzie jazdy 2013-2014 spadną średnio o ok. 20%. Wypowiedzi towarzyszył podniosły ton, dużo przyjemnych dla ucha deklaracji, m.in. odnośnie do zamiaru „zamrożenia” przyjętego poziomu stawek do roku 2017 oraz zniesienia marż za zamówienia tras w rozkładzie rocznym 2013-2014 (także w zakresie rozkładu indywidualnego). Wywiązała się również dyskusja na temat zasadniczych przesłanek takiej decyzji, w tym o rangę kwestii niekorzystnego dla zarządcy infrastruktury wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ale także dostrzeżenia potrzeby podniesienia konkurencyjności transportu kolejowego. Trzeba przyznać, iż środowisko pozytywnie przyjęło sposób przedstawienia tej informacji, czyli spotkanie z przedstawicielami zainteresowanych stron, nie zaś, jak to w ostatnim czasie jest tradycją, za pomocą rozmaitych społecznościowych narzędzi komunikacji internetowej.

Przewoźnikom pozostało zatem poczekać na „esencję”, czyli propozycję cennika. Ten – jako projekt – został złożony do UTK kilka dni później. Wszyscy bowiem przeczuwali, iż mając do czynienia z określeniami typu „średnie”/„statystyczne”, należy oczekiwać różnych scenariuszy. Obserwując ewolucję stanowisk poszczególnych uczestników rynku, w tym przede wszystkim Kolei Mazowieckich, Przewozów Regionalnych, SKM Warszawa, Kolei Śląskich czy Arrivy, nie sposób nie zauważyć narastającego rozczarowania. Przyjęte z ostrożnym optymizmem zapowiedzi ministra po kolejnych iteracjach kalkulacji i weryfikacji nowych stawek niestety nie wytrzymały próby konfrontacji z rozbudzonymi nadziejami. Okazało się, że spadek kosztów z tytułu dostępu do infrastruktury jest istotnie mniejszy niż oczekiwany. Co więcej, w przypadku warszawskiej SKM koszty związane z dostępem do infrastruktury po wstępnej analizie porównawczej nie tylko nie spadną, ale wręcz wzrosną – tu zasadnicze znaczenie ma bowiem wzrost opłat związanych z dostępem do peronów oraz z informacją pasażerską.


To tylko fragment artykułu. Więcej w najnowszym magazynie Rynek Kolejowy. Zapraszamy do prenumeraty i salonów Empik

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Zobacz również:

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Prawo i polityka

Stawki dostępu: Obniżki na razie nie będzie

Roman Czubiński 26 maja 2021

ZNPK: Nie skorzystano z okazji, by obniżyć stawki za dostęp do torów

Infrastruktura

Obniżka stawek dostępu na czas pandemii? Nie wszystkich na to stać

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5