Na portalu „Lubelska Kolej” został opublikowany felieton Bartosza Sojdy dotyczący przyszłości kolei na Zamojszczyźnie. Autor wskazuje na problemy kolei pasażerskiej w tym regionie oraz perspektywy na (bliższą) przyszłość. Niejako w opozycji do licznych postulatów, jakie pojawiły się podczas niedawnego spotkania o kolei na Zamojszczyźnie (informowaliśmy o nim na naszym portalu), felietonista skupił się na licznych ograniczeniach w rozwoju połączeń kolejowych na omawianym obszarze.
Wśród nich Bartosz Sojda wskazuje na możliwości finansowe Marszałka Województwa Lubelskiego, organizatora przewozów. W związku z zapowiadanym zmniejszeniem kwoty dotacji do kolejowych połączeń regionalnych, rosnącymi kosztami przewoźnika oraz potrzebą uruchomienia połączeń kolejowych na nowych trasach (z Lublina do Lubartowa/Parczewa i do portu lotniczego), jest mało prawdopodobne, aby w 2013 roku nastąpiło zwiększenie liczby pociągów regionalnych na Zamojszczyźnie.
Natomiast ograniczeniem w rozwoju połączeń dalekobieżnych może być narzucone przez zarządcę infrastruktury skrócenie biegu pociągu TLK z Zamościa do Krakowa. Obecnie kursuje on do Zielonej Góry przez m.in. Katowice i Wrocław. Innym kontrowersyjnym projektem PKP PLK jest założenie minimum aż 10 minut na każdą zmianę czoła pociągu. Dla szynobusów na trasie Lublin - Zamość wyraźnie wydłużyłoby czas przejazdu, co w połączeniu z wydłużeniem czasu jazdy z uwagi na wprowadzanie postoi na każdym przystanku odcinka Lublin – Rejowiec, pogorszy wyraźnie czas przejazdu szynobusu.
Autor z rezerwą podchodzi do niektórych postulatów osób z grupy obrońców kolei na Zamojszczyźnie. Wskazuje tutaj na dążenia do uruchomienia całorocznego pociągu do Bełżca. Zdaniem autora takie całoroczne połączenie może cieszyć się niewielkim zainteresowaniem, podobnie jak obecne „łączniki” Rejowiec – Zamość. Postuluje natomiast, aby m.in. pociągi na tej trasie w święta i długie weekendy. Wskazuje na potrzebę, aby w okresach szczytów przewozowych przywrócić połączenia do Hrubieszowa i wprowadzić kolejne pociągi dalekobieżne na Zamojszczyznę.
Więcej