Pierwsze dwa fabrycznie nowe składy dla SKM Trójmiasto na tory wyjadą dopiero w 2016 r. Po raz drugi przewoźnik przesuwa termin otwarcia kopert z ofertami. Znacznemu przesunięciu uległ także termin dostaw pociągów.
- Zrobiliśmy to ze względu na uwagi od producentów, od których mieliśmy sygnały, że termin jest zbyt mocno wyśrubowany i istniała obawa, że do przetargu nikt się nie zgłosi - powiedział Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
Pierwotnie termin składania ofert wyznaczono na 29 grudnia 2014 r., potem na 12 stycznia 2015 r. Teraz dowiedzieliśmy się, że koperty z propozycjami producentów zostaną otworzone 23 stycznia w piątek. Niestety, zmianie uległ też termin dostawy gotowych pociągów. Przesunięto go na 31 marca 2016 roku (pierwotnie chciano, by dostarczono je jeszcze w 2015 roku)
Zakup z własnych środków
Zakup 2 EZT dla SKM Trójmiasto jest możliwy dzięki porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który odroczył przewoźnikowi spłatę obligacji wyemitowanych na potrzebę ostatniego dużego taborowego projektu SKM – modernizacji 22 pociągów EN 57.Jednak SKM Trójmiasto, w związku ze zmianą terminów przetargowych, nie będzie mogło korzystać z unijnego dofinansowania.
- Dlatego będziemy starali się sfinansować to zadanie z własnych środków i oszczędności, jakie pojawiły się w projekcie rozwoju SKM. Potem będziemy się ubiegali o refinansowanie z kolejnej perspektywy w ramach większego projektu – powiedział Gazecie Wyborczej prezes PKP SKM Trójmiasto Maciej Lignowski.
Jakie będą pociągi?
SKM szacuje, że za dwa czteroczłonowe pojazdy będzie musiało zapłacić około 40 mln zł. Pociągi mają mieć długość do 90 m (EN57 liczy sobie prawie 65 m, dłuższy EN71 także wykorzystywany przez SKM ma 87 m) posiadać 144 miejsca siedzące i 359 stojących (przy założeniu 5 osób stojących na metr kwadratowy). W każdym członie musi się znaleźć czworo drzwi, tak więc będzie ich dwa razy więcej niż w wagonach pociągów serii EN57 czy EN71. Z pewnością docenią to pasażerowie, którzy w godzinach szczytu mają problemy z wyjściem i wejściem do kolejek.
– Nowością będzie też wysuwany stopień, który ma zniwelować lukę pomiędzy taborem a peronem. Pociągi będą kursować pomiędzy Wejherowem a nowym przystankiem Gdańsk Śródmieście – powiedział Marcin Głuszek, rzecznik SKM Trójmiasto.
Wiecej o okolicznościach ogłoszenia przetargu przeczytasz TUTAJ