Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Nowy \"Rynek Kolejowy\" już w Empikach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Nowy \"Rynek Kolejowy\" już w Empikach
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" już w sprzedaży. Zapraszamy do prenumeraty oraz do salonów Empik. Tematem przewodnim bieżącego wydania jest ochrona środowiska w kontekście inwestycji i transportu kolejowego. W numerze także wywiady m. in. z Andrzejem Masselem, Tomaszem Szubą oraz z Małgorzatą Kuczewską-Łaską.

Biznes

Porty budują kolej

Rośnie liczba kontenerów przywożonych i wywożonych z polskich portów pociągami. Aby dostosować swoje możliwości przeładunkowe do możliwości transportowych wewnątrz kraju, porty inwestują w infrastrukturę kolejową.

Rozmowa z Tomaszem Szubą, prezesem spółki TINES SA

Jednym z najważniejszych i najciekawszych projektów z naszym udziałem jest modernizacja Dworca Głównego Wrocław, będąca pierwszą tego typu realizacją w Polsce, w której konstrukcja podsypkowa na wszystkich pięciu peronach została zastąpiona bezpodsypkową.

Axtone czeka na modernizację polskiego taboru

W tym roku kończy się okres przejściowy wprowadzonej 1 stycznia 2008 r. normy EN 15227 definiującej wymagania bezpieczeństwa w czasie kolizji dla pudeł wagonów. Oznacza to, że każdy nowy pojazd, z wyłączeniem wagonów towarowych, będzie musiał zostać wyposażony w nowoczesny system bezpieczeństwa biernego. Polska już uznała te przepisy za obowiązujące, ale z wdrożeniem systemu na szerszą skalę trzeba poczekać do momentu, w którym nastąpi kompleksowa modernizacja taboru.

Czym jest rekompensata z tytułu świadczenia usług publicznych w transporcie zbiorowym?

Podstawowym elementem umów o świadczenie usług publicznych, zawieranych w oparciu o rozporządzenie 1370/2007 (dalej: „rozporządzenie”) 1 i ustawę o transporcie publicznym (dalej: „ustawa”) 2 jest rekompensata. Czym jest? W jakiej wysokości powinna zostać ustalona? W jakiej formie przekazywana? Odpowiedź na te pytania może mieć konsekwencje prawne i finansowe, m.in. w postaci zwrotu przez operatora niedozwolonej pomocy publicznej, dochodzenia roszczeń wynikających z umowy czy określenia wysokości zobowiązań podatkowych np. w postaci podatku VAT.

Raport

Rozwój środków transportu i ich wpływ na środowisko przyrodnicze

Czy transport kolejowy jest ekologiczny? Jak współczesny rozwój komunikacji samochodowej i lotniczej wpływa na środowisko? Zanim odpowiem na te i inne pytania, chciałbym „skręcić” na inny tor moich rozważań. Pod koniec XX w. zarówno w mediach, jak i w samym środowisku klimatologów, rozpoczęła się gorąca dyskusja dotycząca zmian klimatu. Należy jednak dodać, iż ci drudzy do problematyki podchodzą zdecydowanie spokojniej. Szczególnie modny stał się ten temat w 2007 r., kiedy to IPCC (International Panel of Cliamte Change)
publikuje swój raport dotyczący zmian klimatu.

Natura 2000 a gospodarka

Polska, podpisując 16 kwietnia 2003 r. Traktat Ateński o przystąpieniu kraju do Unii Europejskiej, zobowiązała się jednocześnie do przyjęcia programu Natura 2000 mającego chronić środowisko przed skutkami industrializacji. Od tego czasu 19,8% kraju, czyli niemal 1/5 obszaru Polski, zostało objęte tym programem. Jakie skutki niesie to dla gospodarki? Czy restrykcje środowiskowe powodują spowolnienie rozwoju gospodarczego kraju?

Koszty zewnętrzne kolei

Transport kolejowy, podobnie jak każdy inny spośród funkcjonujących rodzajów transportu, generuje koszty określane mianem zewnętrznych. Jednak różnica między koleją a innymi formami transportu polega na tym, że w porównaniu do tych najpopularniejszych, czyli samochodowego i lotniczego, transport kolejowy generuje koszty zewnętrzne o wiele niższe. Jak jest to możliwe?

Ochraniać, a nie straszyć

Prawdziwą karierę robi Urządzenie Ochrony Zwierząt, które za pomocą występujących w przyrodzie dźwięków ostrzega zwierzęta przed pociągiem. Ten wynalazek polskich naukowców uzyskał pozytywną opinię warszawskiej SGGW, coraz chętniej stosuje go PKP PLK, a wkrótce rozpocznie się jego pilotażowy montaż w Rosji.

Infrastruktura

Rewitalizacje atakują – cz. III

Według wszelkich znaków na tłuczniu i torach nie ma możliwości, aby wykorzystane zostały wszystkie dedykowane kolei fundusze dotyczące obecnej perspektywy unijnej z rozliczeniem do roku 2015. Nawet pomimo wysiłku ewentualnego wdrożenia przez PLK projektów rewitalizacyjnych w ramach programu „POIiŚ 2007-2013”. Oszczędności na kolejnych przetargach już są kilkumiliardowe, a zakończenie tzw. dużych inwestycji „poisiowych” – na liniach E30/ E75/ Warszawa – Radom – niepewne. Realizacja zadań rewitalizacyjnych jedynie zmniejszy kwotę niewykorzystanych funduszy o ok. 3 mld zł, może 3,5 mld, licząc z projektami taborowymi i dworcowymi. Tak czy inaczej niewykorzystane zostanie kilka miliardów zł, które skonsumują wiecznie wygłodniałe nowe drogi.

Ruch kolejowy w czasie Euro 2012

Szacuje się, że na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM przyjedzie do Polski ok. milion gości z zagranicy. Część z nich przyleci do Polski samolotami, ale wiele osób zamierza korzystać z transportu kolejowego, zarówno jadąc do i z naszego kraju, jak i przemieszczając się na jego terenie. Wzmożony ruch pasażerski wymaga od zarządcy infrastruktury dobrze przygotowanych tras dla pociągów, a także ułożenia takiego rozkładu jazdy, który umożliwi sprawną komunikację w ruchu międzynarodowym, krajowym oraz obsługę stadionów w miastach gospodarzach.

KDP

Modernizacja E65 – historia niedokończona (cz. I)

Powtarzalność powiedzenia: „Miało być lepiej, a wyszło jak zwykle” miała przełamać wielka, droga i sztandarowa modernizacja północnej części linii E65. Czy wobec tego na trasie z Trójmiasta do Warszawy będzie nie „jak zwykle”, ale niezwykle, tzn. szybko, efektywnie, z dużym skróceniem czasu jazdy i przywróceniem utraconych potoków pasażerskich? Tego dzisiaj nie wiedzą nawet utalentowani kolejowi jasnowidze. Nie wiedzą eksperci, ministrowie, dziennikarze, ani pasażerowie. Owszem, jest kilka ciekawych teorii na ten temat, ale to jedynie teorie, a jak będzie w rzeczywistości, okaże się dopiero ok. 2015 r. Jeśli dobrze pójdzie, bo prócz przebudowy całej linii trzeba jeszcze uruchomić skomplikowany system ETCS-2. Bez niego nie pojedziemy ani kilometra z prędkością wyższą niż 160 km/h.

Pasażer

Pociągiem przez granicę – nie tak łatwo

Stopniowe otwieranie, a w niektórych przypadkach nawet zniesienie granic pomiędzy Polską i krajami ościennymi, jakie nastąpiło w ostatnich 20 latach, nie zawsze pociągało za sobą rozwój kolejowej oferty międzynarodowej w ruchu przygranicznym.

Czym kolej kusi pasażera?

Rosnące ceny powodują, że coraz więcej osób szuka sposobów na oszczędności. Postanowiliśmy się przyjrzeć, jakie możliwości obniżenia kosztów przejazdu dają przewoźnicy kolejowi w połączeniach międzywojewódzkich i regionalnych. Nasza analiza nie objęła ulg ustawowych, dzięki którym wybrane grupy osób mają możliwość podróżowania taniej lub nawet za darmo. Większości jednak one nie przysługują. I głównie z myślą o nich przewoźnicy mają w swojej ofercie różne promocje.

Mała architektura na stacjach i przystankach kolejowych

Dla osób podróżujących koleją niezwykle istotne są dwie sprawy: czystość pociągów oraz ich punktualność. Jest jeszcze jeden ważny aspekt, który przez wiele osób odpowiedzialnych za realizację inwestycji kolejowych został zepchnięty na dalszy plan. Chodzi o tzw. małą architekturę, która ma sprawić, że oczekiwanie na pociąg na stacji czy na przystanku nie będzie uciążliwe.

Nie po drodze z kolei do metra

Warszawa nie ma szczęścia do skomunikowania dworców kolejowych: na wygodne przejście z metra na perony Warszawy Gdańskiej pasażerowie czekali kilka lat, perspektywa połączenia stacji metra Centrum i podziemnego dworca Śródmieście cały czas oddala się. Niestety wszystko wskazuje na to, że niewiele lepiej będzie wyglądała sytuacja na trasie budowanej II linii metra.

Migawki o kolei na antypodach

W Australii, żeby przedostać się na drugi kraniec kraju, trzeba pokonać olbrzymie odległości. Oczywiście większość podróżnych korzysta z komunikacji lotniczej. Jednak koleje mają do zaoferowania połączenia także w kategorii „super dalekobieżnej”.

Zintegrowany transport

Zakopane Spyrkówka – stacja postojowa dla autokarów i samochodów osobowych?

Zakopane – gmina miejska w powiecie tatrzańskim licząca niespełna 27 tysięcy mieszkańców znana ze swych licznych atrakcji kulturowych i turystycznych. Zarówno zimą, jak i latem stolicę polskich Tatr odwiedzają setki tysięcy turystów, którzy nierzadko natrafiają na trudności w sprawnym poruszaniu się po mieście i najbliższych okolicach. Jakie są to problemy i czy można je jakoś rozwiązać?

Kolej w planach transportowych

Rozpoczęty proces tworzenia planów transportowych będzie miał kluczowe znaczenie dla rynku pasażerskich przewozów kolejowych. Nowy system organizacji, finansowania i zarządzania transportem zbiorowym w Polsce jest pierwszą kompleksową próbą ustabilizowania procesu dostarczania tego typu usług.

Mniej połączeń w Wielkopolsce

Kilka ostatnich miesięcy przyniosło radykalne ograniczenia regionalnego ruchu kolejowego w Wielkopolsce. Duże cięcia w rozkładach jazdy wprowadzone zostały zarówno w ofercie Przewozów Regionalnych, jak i wojewódzkiej spółki Koleje Wielkopolskie. Niektóre trasy przestały być obsługiwane w ogóle, na innych – także tych magistralnych – ograniczono liczbę kursów. Urząd marszałkowski argumentuje, że ze zlikwidowanych pociągów korzystało niewielu pasażerów, którzy mogą przesiąść się do autobusów. Cięcia budzą jednak sprzeciw samorządów lokalnych.

Tabor i technika

Lokomotywy AD 2012 – infrastruktura przeszkadza

Lokomotywy jeżdżące po polskich torach w zdecydowanej większości to wciąż maszyny z przynajmniej 25-30-letnim „stażem”. Część przewoźników dysponujących możliwościami i funduszami planuje zakupy nowych pojazdów i modernizacje wysłużonych sztuk. Problemem jednak wciąż pozostaje stan infrastruktury kolejowej – nowoczesne lokomotywy najczęściej nie mogą na niej wykorzystywać swoich możliwości. Nic więc dziwnego w tym, że część operatorów przekłada swoje plany zakupowe na lepsze czasy.

Prawo i polityka

Massel: Rozumiemy cele Komisji Europejskiej

Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wyjaśnia stanowisko Polski w sprawie nowego funduszu Łącząc Europę, z którego mają być finansowane inwestycje infrastrukturalne w skali całego kontynentu w przyszłej perspektywie europejskiej. Zapowiada także, że jeszcze w tej perspektywie możliwa jest realizacja nowych projektów rewitalizacyjnych.

Liczymy na wsparcie ministra

Formuła, w jakiej funkcjonują Przewozy Regionalne od czasu usamorządowienia, nieustannie jest przedmiotem dyskusji zarówno dla ekspertów rynku kolejowego, jak i marszałków poszczególnych województw. Ostatnie miesiące przyniosły kilka propozycji podziału przedsiębiorstwa. O wynikach z roku 2011 oraz przyszłości firmy rozmawiamy z jej prezes, Małgorzatą Kuczewską-Łaską.

Szczekociny – czy tak musimy zdobywać wiedzę?

Nadzwyczajne zainteresowanie koleją i jej problemami będące skutkiem tragicznego zdarzenia, tym razem pod Szczekocinami, w mojej ocenie jak zwykle jest niestety chwilowe. Obfitość powtarzanych w dziesiątkach wywiadów diagnoz, ocen i recept naprawy kolei napawać mogłaby dumą czerpaną z faktu, że tak wiele osób wie, co i jak należy zrobić, aby kolej była bezpieczna, konkurencyjna, szybka i punktualna.

Felietony:

  • Komin i rura – Wojciech Paprocki
  • Bać się samolotu, czy nie? - Adrian Furgalski
  • Kakofonia na pogrzebie – Tadeusz Syryjczyk

Historia

Polski parowóz towarowy PKP serii Ty51

Był najcięższym i najsilniejszym parowozem dla przewozów towarowych na Polskich Kolejach Państwowych, jaki zbudowano w kraju, a w parku lokomotywowym PKP ustępował tylko amerykańskiemu Ty246.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5