AWT Group, który posiada w Czechach 160 lokomotyw i 5,5 tys. wagonów chce zostać kolejnym graczem na polskim rynku przewozów towarowych. Powołał do tego celu spółkę zależną AWT Rail PL.
Spółka AWT w pierwszej kolejności oferować będzie usługi transportowe dla lokalnych zakładów przemysłowych z branży energetycznej, przemysłu stalowego, chemicznego oraz motoryzacyjnego. - Spółka AWT Rail PL została założona ponieważ wierzymy w wielki potencjał rozwojowy polskiego rynku transportu kolejowego. Polska jest krajem o znaczeniu strategicznym, zarówno dla przewozów tranzytowych pomiędzy Europą Wschodnią i Zachodnią, jak i ze względu na istniejące na jej obszarze porty morskie oraz infrastrukturę, która odgrywa kluczową rolę w ruchu pomiędzy Europą Północną i Południową - zaznacza prezes AWT Rail PL, dyrektor handlowy ds. transportu kolejowego grupy AWT, Jana Vládková.
- Już obecnie przewozimy w Polsce poważne ilości kluczowych surowców, na przykład węgiel, koks oraz materiały dla przemysłu stalowego i chemicznego. Stąd chcemy się na tym rynku intensywnie rozwijać w perspektywie wielu lat - dodaje Vládková.
Polski rynek transportu kolejowego jest trzykrotnie większy od czeskiego. Według oficjalnych danych w 2011 r. na polskich torach przetransportowano 224 miliony ton materiałów. W Czechach w tym samym okresie wolumen ten wyniósł jedynie 80 milionów ton. Biorąc pod uwagę odległość wykonanych przewozów kolejowych polski rynek osiągnął 51 miliardów tonokilometrów, a czeski - tylko 14 miliardów.
W AWT Rail PL zatrudniony jest czesko - polski zespół handlowy. Może on pochwalić się wieloletnim doświadczeniem i dogłębną znajomością polskiego rynku transportu kolejowego, przewozów intermodalnych, a także przemysłu ciężkiego. Nowa spółka staje w jednym szeregu z istniejącymi podmiotami grupy AWT na Słowacji (AWT Rail SK) i na Węgrzech (AWT Rail HU). Ze względu na bliskie położenie czeskiej Ostrawy, w której znajduje się centrala macierzystej AWT, jej siedziba mieści się w położonym blisko granicy Rybniku.