Otwiera się droga do utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa w sektorze międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Założą je włoski dominujący operator Trenitalia, będąca częścią grupy Ferrovie dello Stato, z prywatnym francuskim przewoźnikiem kolejowym i autobusowym, najemcą wagonów - Veolia Transport.
Zgodę na to wydała Komisja Europejska. Jak stwierdziła, proponowana transakcja nie wywoła zakłóceń warunków konkurencji na rynku, w szczególności dlatego, że Trenitalia i Veolia Transport nie są aktywne w tych samych segmentach.
KE oceniała również możliwe skutki połączenia pionowego, wynikającego z faktu, że Ferrovie dello Stato zapewnia także dostęp do infrastruktury kolejowej poprzez spółkę zależną tej samej grupy - Rete Ferroviaria Italiana. Jest to zarządca infrastruktury, który ją kontroluje oraz dostarcza usługi trakcyjne (np. dostarcza lokomotywy) przez Trenitalia.
KE analizowała, czy na skutek transakcji na trasie Paryż-Rzym, Paryż-Wenecja i Paryż-Mediolan nie zwiększą się możliwości konkurencyjne Ferrovie dello Stato i nie zdobędzie ona takiej pozycji, aby blokować konkurentom dostęp do infrastruktury. W efekcie KE stwierdziła, że nie miało to miejsca, a na trasie Paryż-Mediolan będzie dwóch zarządców infrastruktury - francuskie SNCF i nowo utworzone joint venture Trenitalia/Veolia Transport.
Ta wspólna spółka dostarczy usługi przewozów koleją pasażerów w ruchu międzynarodowym pomiędzy Francją a Włochami. Będzie występowała wspólnie jako frachszysodawca lub koncesjoner, operując w Wielkiej Brytanii.
Więcej