Od 18 kwietnia pociągi jeżdżą po nowym moście nad Kanałem Kędzierzyńskim. Przeprawa powstała w ramach prac na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle wartych łącznie 192 mln zł.
Pół roku temu
została ukończona nowa konstrukcja mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim. Jak informuje PKP PLK, w marcu most położony między Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna-Koźla pomyślnie przeszedł próby obciążeniowe. Od soboty, 18 kwietnia, pociągi towarowe jeżdżą ze zwiększoną prędkością, maks. 80 km/h, m.in. w stronę Kędzierzyna-Koźla i Magistrali Węglowej.
Wizytówka mostu
Stalowy most ma 67 metrów długości i waży ponad 300 ton. Został zbudowany w miejscu starej konstrukcji, obok mostów na linii Kędzierzyn-Koźle – Gliwice (nr 137). Elementy przeprawy przywieziono w częściach. Specjalnie przygotowane tymczasowe podpory podtrzymywały konstrukcję w trakcie jej nasuwania centymetr po centymetrze z jednego brzegu na drugi. Operacja nasuwania trwała tydzień. Na nowym moście ułożono tor i zamontowano sieć trakcyjną. W czasie prac składy towarowe kursowały bez zmian przez sąsiadujące z budowanym mostem przeprawy na linii Kędzierzyn-Koźle – Gliwice (nr 137).
Lepszy transport towarów umożliwia też m.in. nowy, blisko 30-metrowy kolejowy wiadukt nad dwutorową linią (nr 152) w Pisarzowicach koło Toszka. W maju zakończy się przebudowa mostu na Kanale Gliwickim oraz prace przy drugim przęśle wiaduktu kolejowego w Paczynie.
Wartość projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle" to 192 mln złotych, z czego 85 procent pochodzi z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2020 roku.