25 września w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie krajowego rejestru pojazdów kolejowych. To kolejny akt wykonawczy do znowelizowanej w styczniu ustawy o transporcie kolejowym, wdrażającej do polskiego porządku prawnego m. in. zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/57/WE z 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie.
- Rozporządzenie uchyla poprzednie rozporządzenie Ministra Transportu z 31 maja 2006 r. w sprawie rejestru i oznakowania pojazdów kolejowych, ale tylko w części dotyczącej krajowego rejestru pojazdów kolejowych. Pozostałe regulacje dotyczące oznakowania pojazdów, będą obowiązywać do czasu opublikowania nowego rozporządzenia w tym zakresie, po przejściu tzw. notyfikacji w Komisji Europejskiej - wyjaśnia naczelnik wydziału rejestracji i oznakowania pojazdów Urzędu Transportu Kolejowego Cezary Musiał.
Ostatnio wydane rozporządzenie wprowadza kilka nowych regulacji. - Najważniejszą z nich jest, zgodnie z duchem dyrektywy o interoperacyjności systemu kolei, przepis dokładnie precyzujący, które z pojazdów kolejowych nie podlegają rejestracji w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych. Oznacza to, że pojazdy te są zwolnione z wymogu oznaczenia ich europejskim numerem pojazdu EVN. W dotychczasowym rozporządzeniu obowiązek rejestracji dotyczył wszystkich pojazdów bez wyjątków - wskazuje Musiał.
Jakie jeszcze zmiany zostały wprowadzone? Rozporządzenie wprowadza wzory dokumentów rejestracyjnych pojazdów kolejowych, tzw. raportu z nadania europejskiego numeru pojazdu EVN dla pojazdu kolejowego, raportu z wprowadzenia zmian w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych oraz z wycofania z eksploatacji pojazdów kolejowych.
- Nowością jest wprowadzenie nowych procedur, które wcześniej nie były uregulowane. Pierwsza z nich dotyczy wpisu do krajowego rejestru pojazdów kolejowych dodatkowego dopuszczenia do eksploatacji dla pojazdu zarejestrowanego w Polsce i dopuszczonego do eksploatacji w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Druga jest dopełnieniem określonej w ustawie o transporcie kolejowym procedury, tzw. zawieszenia rejestracji pojazdu kolejowego wydawanej w drodze decyzji administracyjnej. Polega ona na wydaniu na wniosek dysponenta decyzji, której skutkiem jest przywrócenie ważności zawieszonej uprzednio rejestracji pojazdu. Decyzja ta nosi nazwę raportu z rejestracji pojazdu kolejowego w przypadku ustania przyczyn, o których mowa art. 23a ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o transporcie kolejowym - wyjaśnia naczelnik.