Bartosz Piotrowski, główny designer Pesy zdradził podczas prezentacji pojazdu, że producent odchodzi od linii estetycznej pudła rozpoczętej przez pojazdy Elf. Nowe produkty będą nawiązywać do Darta, który wyznacza początek nowej linii designu Pesy.
Podczas prezentacji pociągów Dart Bartosz Piotrowski, główny designer Pesy podkreślił, że kwestia wyglądu zewnętrznego pojazdu wcale nie powinna być dezawuowana. Jest to bowiem pierwszy kontakt klienta z pociągiem. – Warto wykorzystać wygląd do budowania pozytywnych emocji pasażera – podkreślił.
Jak podkreślił Piotrowski, Dart wyznacza start nowej linii stylistycznej Pesy. Poprzednia – rozpoczęta przez Elfy, później ewoluująca w pojazdach Link i Gama, nie będzie już kontynuowana.
Piotrowski przyznaje, że dla składów o prędkości dopuszczalnej do 160 km/h aerodynamika nie jest jeszcze kluczowa. Jednak ambicje Pesy dla Darta, sięgające prędkości 250 km/h, wymusiły projektowanie w zgodności z zasadami aerodynamiki.
– Wydłużenie nosa pojazdu daje lepsze efekty wejścia, ale przede wszystkim zejścia powietrza. W projektowaniu pojazdów pod tym względem ważny jest bowiem nie przód, a tył – tłumaczy Piotrowski. To przy schodzeniu powietrza ze składu przy dużej prędkości może wytworzyć się efekt zasysania, który działa z siłą przeciwną do kierunku jazdy, spowalniając pojazd.