Podróżni mogą korzystać z nowych peronów w Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach oraz Morzycy na linii z Poznania do Szczecina. To kolejny efekt wykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków z projektu realizowanego między stolicami Pomorza Zachodniego i Wielkopolski. Inwestycja za ponad 4 mld zł jest współfinansowana z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF).
Dla pasażerów korzystających ze stacji i przystanków w Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach oraz Morzycy są przygotowane nowe perony. Oświetlone, wyższe, szersze i dłuższe platformy ułatwiają wsiadanie oraz wysiadanie z pociągów. Perony są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano pochylnie i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały wiaty i ławki. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery. Na stacji w Choszcznie przygotowane jest nowe bezpieczne przejście pod torami.
Większość nowych peronów gotowa. Co z torami?
Łącznie na trasie Poznań Główny – Szczecin Dąbie już w 21 miejscowościach można wsiadać do pociągów z nowych peronów.
– Na 190 kilometrowej trasie z Poznania do Szczecina dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem są gotowe na odcinkach: Poznań – Wronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie, a jeden tor na odcinkach Drawiny – Dobiegniew, Dolice – Choszczno i Stargard – Reptowo. Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa modernizowane są przejazdy kolejowo-drogowe. Przebudowa mostów i wiaduktów, m.in. nad Drawą, Notecią i w Stargardzie pozwoli na sprawne przewozy kolejowe – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.
Będzie szybko, ale kiedy?
Prowadzona przez PKP PLK modernizacja ma zwiększyć komfort podróży z ponad 30 stacji i przystanków. Jak zapewnia spółka, po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin. Nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Jeszcze w październiku PKP PLK deklarowała koniec prac modernizacyjnych na koniec 2022, dziś czytamy, że podróżni "skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 r.". O problemach z przebudową odcinka E59 między Szczecinem a Poznaniem
piszemy obszernie tutaj.