- Komisja Europejska pozytywnie oceniła projekt polskiego rządu, by pieniądze na kolej służyły przede wszystkim modernizacji i rewitalizacji istniejących sieci, a nie budowę kolei dużych prędkości - powiedział w poniedziałek w Brukseli Sławomir Nowak.
- Już na tym etapie słyszę pozytywne odzewy ze strony Brukseli. Nasza decyzja o bardzo szerokim froncie robót związanych z modernizacją, rewitalizacją i podniesieniem jakości i szybkości podróżowania po Polsce jest bardzo pozytywnie przyjmowana - powiedział Nowak na konferencji prasowej, kończącej obrady ministrów transportu Unii Europejskiej.
- Nie sadzę, żeby powstawał jakikolwiek dysonans między nami i KE w tym obszarze. Jestem przekonany, że znajdziemy odpowiednie rozwiązania i to co będziemy robili przez najbliższe lata w Polsce w obszarze modernizacji infrastruktury kolejowej, będzie z dużą radością przyjmowane przez KE, bo po pierwsze nastąpi przyspieszenie wdrażania środków unijnych, a po drugie będą one wydatkowane na rewitalizację i modernizację istniejącej sieci kolejowej - podkreślił.
Jak podaje PAP, KE rzeczywiście nie skrytykowała polskiej decyzji, a unijny komisarz ds. polityki transportu Siim Kallas uznał, że budowa kolei o bardzo dużej prędkości, jak właśnie linia "Y", jest "dosyć wyjątkowym i bardzo drogim projektem". - Mówiąc o szybkich kolejach mamy na myśli szybko poruszające się pociągi i promocję linii, które osiągają prędkość do średnio 250 km/godz.; jeśli mówimy o szybszych pociągach, trzeba się zacząć martwić o ich rentowność - mówił na wspólnej konferencji prasowej z ministrem Nowakiem.
- Bądźmy realistami, pociągi o prędkości 350 km/godz., jak TGV, Thalys, Eurostar czy linia Barcelona - Madryt mają bardzo duży przepływ pasażerów i działają dobrze, ale trzeba bardzo dokładnie rozważyć, gdzie warto mieć takie pociągi - powiedział Kallas. Jego zdaniem rozwinięcie w Europie sieci połączeń pasażerskich o średniej prędkości około 250 km/godz. "będzie już bardzo dobre". Kallas uważa, że gęstość sieci kolejowej jest równie ważna jak prędkość eksploatacyjna pociągów.