Utrzymanie pozycji lidera w przewozach kolejowych w Polsce oraz zdobycie pozycji wiodącego operatora intermodalnego w Europie Środkowo-Wschodniej to cele wyznaczone przez PKP Cargo w strategii na lata 2016-2020.
Przewoźnik wyraźnie stawia na rozwój usług międzynarodowych i zamierza poszerzać ofertę tak, aby umożliwiała obsługę całego łańcucha logistycznego, zwłaszcza w transporcie z wykorzystaniem kontenerów. PKP Cargo będzie się starało zapewnić także przewozy na „ostatniej mili” z wykorzystaniem transportu drogowego.
– Przed nami przełomowe lata dla transportu kolejowego. Z jednej strony ogromne inwestycje infrastrukturalne poprawią warunki funkcjonowania, z drugiej – spadający popyt na węgiel oznacza konieczność poszukiwania przychodów w nowych segmentach rynku oraz w obsłudze całego łańcucha logistycznego. Do długoterminowego rozwoju niezbędne jest też zadbanie o doskonałość operacyjną. Strategia CARGO’20 to nasza odpowiedź na wyzwania i szanse stojące przed Grupą PKP Cargo. Wykorzystamy coraz szersze kompetencje logistyczne naszej grupy, jej dobrą sytuację finansową oraz położenie geograficzne Polski, tworzące doskonałą pozycję do budowy wiodącego operatora logistycznego o europejskim zasięgu. Planujemy poszerzać geograficzny zasięg działania, głównie w kierunku południowym – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
CARGO’20: 33-proc. wzrost pracy przewozowej, podwojenie intermodalu
Nowa strategia została już przyjęta przez zarząd i radę nadzorczą przedsiębiorstwa. Jej założenia opierają się na różnych wariantach prognoz rozwoju rynku towarowych przewozów kolejowych. W scenariuszu bazowym spółka spodziewa się, że praca przewozowa w Polsce wzrośnie nieznacznie z 50 mld tkm w 2014 roku do 54 mld tkm. Scenariusz pesymistyczny zakłada stabilizację wielkości rynku na aktualnym poziomie. W najbliższych latach PKP Cargo spodziewa się wzrostu w segmentach kruszyw, rudy, stali, ropy i produktów pochodnych oraz w intermodalu. Nie zakłada się wzrostu popytu na przewozy węgla kamiennego.
W strategii PKP Cargo zapisano konkretne cele, które Grupa ma osiągnąć do 2020 roku. Efektem wdrożenia strategii nazwanej CARGO’20 ma być znaczący wzrost wykonanej pracy przewozowej – o 33% do poziomu 40 mld tnkm, wzrost udziału przewozów wykonywanych w całości poza Polską z obecnych 2% do ok. 22% oraz niemal podwojenie przewozów intermodalnych. Dywersyfikacja przychodów ma w większym stopniu uniezależnić Grupę PKP Cargo od przewozu podstawowych obecnie ładunków – węgla i kruszyw.
– Dywersyfikujemy źródła przychodów. W 2020 roku udział węgla i kruszyw w pracy przewozowej obniży się z obecnych 55% do 40%. Wynikać to będzie z jednej strony ze zmieniających się uwarunkowań rynku transportu węgla, czyli m.in. wyższej wydajność nowych bloków energetycznych, ale przede wszystkim będzie efektem naszego rozwoju w innych segmentach działalności – mówi Adam Purwin.
Ekspansja zagraniczna
Grupa PKP Cargo będzie rozwijać przewozy kolejowe w obrębie Europy Środkowej z wykorzystaniem aktywów dwóch przewoźników: PKP Cargo i zakupionego w 2015 roku czeskiego AWT. Główne kierunki ekspansji, (organicznej i poprzez przejęcia), będą dotyczyć obsługi korytarzy Północ – Południe i Wschód – Zachód. Na trasie Bałtyk – Adriatyk spółka zamierza wykorzystać potencjał współpracy z chorwackim HZ Cargo. Z kolei dzięki spółce zależnej Pol-Rail (joint-venture z włoskim narodowym przewoźnikiem Trenitalia) zaoferuje swoje usługi także na Półwyspie Apenińskim.
– W tej chwili wymiana handlowa z Niemcami, głównym partnerem gospodarczym Polski, jest obsługiwana przez kolej w zaledwie 11 proc. Tymczasem np. w przypadku wymiany handlowej Czech z Niemcami odsetek ten wynosi 22 proc. Mamy zarówno zasoby, jak i potencjał sprzedażowy, by te proporcje zmienić. Dziś jesteśmy dużym przewoźnikiem, ale nasz rozmiar jest ściśle związany z wielkością polskiego rynku. Chcemy wyjść poza Polskę, realizować znacznie więcej połączeń transgranicznych i w całości granicami kraju – mówi Adam Purwin.
Obecnie udział PKP Cargo w obsłudze kolejowych połączeń transgranicznych wynosi 42 proc., podczas gdy udział w polskim rynku kolejowych przewozów towarowych to 57 proc.
PKP Cargo Connect
Podmiotem, na którego w znacznym stopniu spadnie odpowiedzialność za wdrożenie nowej strategii w życie będzie niedawno powołane do życia PKP Cargo Connect. Ten stworzony na bazie Cargospedu, PS Trade Trans oraz innych aktywów podmiot będzie odpowiadał za całość obsługi handlowej i spedycyjnej Grupy PKP Cargo. PKP Cargo Connect będzie łączyć obsługę międzynarodowych klientów (w tym chińskich) z kompleksową ofertą logistyczną na bazie aktywów Grupy PKP Cargo (bocznice, terminale, know-how w zakresie spedycji, intermodalu oraz obsługi celnej).
PKP Cargo Connect będzie także odpowiadało za działalność terminalową i zaoferuje usługi przeładunku i składowania towarów w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach: Małaszewiczach, Warszawie, Poznaniu, Gliwicach, Medyce, Braniewie oraz w Paskowie koło Ostrawy. Terminale w Małaszewiczach mają obsługiwać ruch w relacji z Chinami, związany z rozwojem Nowego Jedwabnego Szlaku i stać się bramą do Europy dla chińskich towarów. Terminal w Paskowie, należący do AWT, może odegrać znaczącą rolę w przewozach w korytarzu Bałtyk – Adriatyk i już teraz obsługuje znaczną część przewozów na rzecz branży automotive w naszej części Europy.
– Będziemy rozwijać ofertę pociągów operatorskich, czyli regularnych połączeń między centrami logistycznymi, w tym np. z portów morskich do terminali intermodalnych w głębi kraju. Tego typu usługa jest realną i atrakcyjną alternatywą dla transportu kołowego, nawet dla średnich i mniejszych klientów, którzy zainteresowani są przewozem choćby jednego kontenera – podkreśla Adam Purwin.
Nowością w Grupie PKP Cargo będzie oferowanie na „ostatniej mili” usługi przewozów z wykorzystaniem samochodów. Tutaj również pomocne będą mogły być doświadczenia jakie w ostatnich latach zdobyło AWT, oferując takie rozwiązanie m.in. dla klientów korzystających z terminalu w Paskowie pod Ostrawą.
– PKP Cargo Connect będzie w stanie obsługiwać zlecenia na całej długości łańcucha logistycznego. Dzięki dostępowi do bocznic i terminali oraz korzystając z usługi transportu samochodowego dostarczanej przez podwykonawców, już dziś możemy kompleksowo obsługiwać klientów. Obsługa celna, organizacja transportów nietypowych, najlepsi profesjonaliści z branży logistycznej oraz ścisła współpraca z innymi spółkami w ramach Grupy PKP Cargo – to atuty naszej oferty dla klientów, którzy chcieliby powierzyć nam w całości swoje operacje logistyczne – wyjaśnia Purwin.
PKP Cargo Connect będzie więc odpowiedzialne za budowę pozycji Grupy jako operatora intermodalnego na terenie Europy Środkowej i Wschodniej. W 2020 roku przewozy intermodalne mają stanowić ok. 22 proc. pracy przewozowej PKP Cargo.