- Polski transport kolejowy jest zamknięty w naszych granicach i niewiele znaczy na europejskiej mapie kolejowej - powiedział Krzysztof Niemiec dyrektor, ds. rozwoju CTL Logistics, podczas panelu tematycznego Forum Zmieniamy Polski Przemysł, dotyczącego transportu kolejowego.
Juliusz Engelhardt,wiceminister infrastruktury przedstawił aktualną sytuację w polskim transporcie kolejowym oraz zakres zadań wynikających z rządowej strategii do 2013 r. Jako główne sprawy do załatwienia uznał regulację stanów prawnych dotyczących grupy PKP, doprowadzenie do jej stabilizacji finansowej, spłatę zadłużenia, a ponadto koordynację przejazdów pasażerskich i w końcu prywatyzację spółek grupy PKP.
Według niego Inwestycje pochłoną 37,5 mld zł, z czego 17,4 mld zł będzie wsparciem Unii Europejskiej, z dotacji budżetowej 9,6 mld zł a z funduszu kolejowego 8,8 mld zł. Według danych przytoczonych przez wiceministra w IV kw. ub. roku nastąpiło znaczne skurczenie się rynku transportowego - co głównie odczuło PKP Cargo spadkiem przewozów nawet o 50 proc.
Krzysztof Niemiec dyrektor, ds. rozwoju CTL Logistics potwierdził, że w ostatnim czasie następował spadek prac przewozowych, ale w tym samym czasie wzrosły koszty dostępu dyktowane przez PKP PLK. Stwierdził, że polski transport kolejowy jest zamknięty w naszych granicach i niewiele znaczy na europejskiej mapie kolejowej.
- Bariery w procesie inwestycyjnym można podzielić na dwie grupy: brak specjalistów oraz niejasności wymagające rozwiązań systemowych - twierdzi Marek Pawlik wiceprezes PKP PLK. Wskazał także na konieczność spełniania standardów europejskich przy realizacji inwestycji.
Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR potwierdził, że dużo dokonano w ostatnich latach, ale skrytykował PKP Cargo za zbyt powolną restrukturyzację. Andrzej Wach, prezes PKP SA dodał, że zmiany, które zaszły w ostatnich latach, to proces od którego nie ma odwrotu. jak powiedział konieczna w tym kontekście jest prywatyzacja spółek PKP.
Uczestnicy panelu wskazywali na to że od lat się dużo mówi o zreformowaniu polskiego transportu kolejowego, powstają dobre diagnozy, ale brakuje realizacji. Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo starał się wyjaśnić przyczyny tak powolnych zmian, i raczej obarczone znów zostały zaszłości oraz skomplikowana struktura firmy, w tym zawodowo-społeczna.
Mieczysław Olender, prezes PCC Rail przekonywał, że przejęcie części logistycznej PCC przez Deutsche Bahn potwierdza, że polski rynek ma ogromny potencjał. Z dyskusji podczas Forum wynika,. że wszyscy mają tą świadomość, jednak nie udaje się tego potencjału wykorzystać.
