Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Niejasności dotyczące modernizacji linii E 65

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-02-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Maciej Szczepaniuk, Dziennik Gazeta Prawna, 16 lutego 2010

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Niejasności dotyczące modernizacji linii E 65
Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., remontując tory z Warszawy do Gdyni, przegapiła kwestie bezpieczeństwa, które mają wpływ na to, z jaką prędkością będą tam mogły jeździć pociągi - poinformował "Dziennik Gazeta Prawna".

"DGP" dotarł do pisma krążącego pomiędzy biurami PKP PLK, które pokazuje bałagan w spółce. Dyrektor Biura Strategii i Ochrony Środowiska, Jacek Poniewierski, dopytuje w nim o szczegóły trwającej od 2007 roku modernizacji linii kolejowej z Warszawy do Gdyni. Prosi m.in. o podanie, czy projekt modernizacji linii E 65 zakłada jazdę z prędkością 200 km/h, a jeżeli tak, to na jakich odcinkach. Szefa biura strategii interesują także fragmenty torów, na których bez dodatkowych prac budowlanych, ale za to przy uzyskaniu tzw. odstępstw w przepisach bezpieczeństwa, można dopuścić jazdę z prędkością 200 km/h.

- Modernizacja linii jest bardzo zaawansowana, a kolejarze dopiero zaczynają zastanawiać się nad potrzebą zmiany przepisów. Nie wiedzą nawet, z jaką prędkością mają jeździć pociągi. Lektura pisma sugeruje, że projekt wymknął się spod kontroli - powiedział Adrian Furgalski, analityk rynku infrastruktury.

W PKP PLK od kilku miesięcy zastanawiają się, czy opłaca się podnosić prędkość pociągów na linii z Warszawy do Gdyni do 200 km/h. Przepisy wymagają, żeby przy takiej prędkości, zainstalowany był system ERTMS, który umożliwia m.in. wprowadzenie sygnalizacji kabinowej. Ponadto polskie prawo nakazuje także budowę bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami, co oznacza konieczność budowy ponad 100 wiaduktów nad torami. O tym jednak poprzednie władze spółki zapomniały i PKP PLK dopiero będą ogłaszać przetargi na przejazdy.

Rzecznik PKP PLK Krzysztof Łańcucki, przyznaje, że spółka będzie zwracać się do Ministerstwa Infrastruktury o zmianę przepisów. - Chodzi o zmianę rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Część znajdujących się tam parametrów jest wyższa, niż stosowana w innych krajach - tłumaczy Łańcucki.

Chodzi m.in. o szerokość pasa pomiędzy torami. Rozporządzenie mówi, że w przypadku linii przystosowanej do prędkości ponad 160 km/godz. musi on mieć 4,5 m, podczas gdy wzdłuż linii z Warszawy do Gdyni jest o 50 cm węższy. Inny parametr, który można zredukować, to dopuszczalne przyspieszenie na łukach. - Osiągniemy w ten sposób, bez wpływu na bezpieczeństwo jazdy, możliwość utrzymywania prędkości ponad 160 km/h dla pociągów z wychylnym nadwoziem na dłuższych odcinkach. Podobnie jest jednak w innych krajach Unii - uzasadnia Krzysztof Łańcucki.

Spółka zaprzecza jednak, że będzie starać się o ustępstwa w przypadku bezkolizyjnych wiaduktów nad torami. - Nie może być ustępstw w przypadku kwestii bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo. Wszystkie zaplanowane przejazdy zostaną wybudowane. Przetargi na wiadukty wzdłuż trasy ze Świercza do Ciechanowa zostaną ogłoszone w I połowie 2010 roku - mówi rzecznik PKP PLK. Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Gdyni to najbardziej zaawansowany projekt kolejowy w Polsce - czytamy w "DGP".

Więcej

\
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5