Ponad 22 mln złotych będą kosztowały naprawy 23 lokomotyw EP09, które wykona dla PKP Intercity Newag Gliwice. To połowa stanu przewoźnika, jeśli chodzi o ten typ lokomotyw.
Lokomotywy EP09 produkował Pafawag Wrocław w latach 1986–1997. Przewoźnik ma ich 46 (jedna lokomotywa została zniszczona podczas katastrofy pod Szczekocinami). Mogą jeździć z prędkością 160 km/h. EP09 prowadzą pociągi kwalifikowane, ale również niektóre połączenia TLK. Poprzednie naprawy lokomotyw EP09 PKP Intercity zamówiło w 2012 i 2013 roku. Teraz kolej na kolejne elektrowozy.
Jako wykonawcę napraw PKP Intercity wybrało bez przetargu spółkę Newag Gliwice, zajmującą się w grupie Newagu produkcją i naprawą lokomotyw. Naprawy na czwartym poziomie utrzymania (dawna naprawa rewizyjna) będą kosztować 18,4 mln zł netto. Dlaczego zamówienie zostało udzielone z „wolnej ręki”?
Jak tłumaczy w uzasadnieniu PKP Intercity, przewoźnik przejał w 2008 roku lokomotywy EP09 od PKP Cargo razem z umową o wykonanie napraw głównych przez ZNTK Gliwice (obecnie Newag Gliwice). Fabryka z Górnego Śląska w umowie na ich wykonanie zastrzegła, że jest wyłącznym właścicielem praw autorskich dokumentacji modernizacji. Ponieważ PKP Intercity nie może udostępnić dokumentacji innym producentom bez łamania praw autorskich, musi udzielić zamówienia na naprawy spółce z Gliwic.