NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Największe inwestycje dworcowe Europy

| Kasper Fiszer 22.10.2016 128

Największe inwestycje dworcowe Europy
Dworzec Liège-Guilleminsfot. 16 Miles of String, lic. CC BY-SA 2.0
W przeddzień otwarcia nowej Łodzi Fabrycznej, najdroższej inwestycji dworcowej w najnowszej historii polskiego kolejnictwa, prezentujemy przegląd podobnie spektakularnych realizacji z innych krajów europejskich.
Berlin Hauptbahnhof. Otwarty w roku 2006 główny dworzec Berlina (3,469 mln mieszkańców) zmienił układ komunikacyjny niemieckiej stolicy. Wraz ze stacją otwarto bowiem nową czterotorową linię biegnącą w układzie północ – południe. To na jej potrzeby powstała podziemna część dworca z czterema peronami i ośmioma krawędziami. Łącznie w podziemnej i naziemnej części dworca znalazło się siedem peronów z czternastoma krawędziami, niemal wszystkie przystosowane są do obsługi składów ICE. Dworzec przyjmuje nawet ok. 350 tysięcy pasażerów dziennie, którzy korzystają z ok. 1800 pociągów różnych kategorii (w tym kolei miejskiej S-Bahn). Koszt budowy dworca przekroczył 700 mln euro.

Wien Hauptbahnhof. Wybudowany w latach 2009–2014 najważniejszy dworzec Wiednia (1,840 mln mieszańców), podobnie jak dworzec główny w Berlinie, pozwolił na zmianę układu komunikacyjnego miasta. Zastąpił on bowiem stojący w tym samym miejscu dawny czołowy dworzec Südbahnhof (Południowy) – obecnie stworzony jest układ przelotowy, dzięki czemu stacja obsługuje niemal wszystkie kierunki. 12 peronów z 16 krawędziami peronowymi pozwala na sprawne przyjęcie ok. 350 pociągów na dobę. Na etapie projektowania założono, że z dworca skorzysta ok. 125 tysięcy podróżnych dziennie. Inwestycja kosztowała 987 mln euro.

Rotterdam Centraal. Otwarty w 2014 r. po dziesięciu latach budowy nowy dworzec główny w Rotterdamie (1,580 mln mieszkańców) powstał ze względu na szybko rosnący ruch pasażerski, którego nie był w stanie obsłużyć poprzedni budynek. Nowoczesny w formie dworzec przyjmuje bowiem 110 tys. podróżnych, przy czym do roku 2025 spodziewany jest wzrost aż do 323 tys. pasażerów na dobę. Dziś z 7 peronów z 13 krawędziami korzysta ok. 500 połączeń dziennie. Koszt budowy nowego dworca wraz z terminalem autobusowym wyniósł 600 mln euro.

Liège-Guillemins. Najnowocześniejszy dworzec w Belgii otwarto po gruntownej przebudowie w 2009 r. Nowy budynek stacyjny w trzecim co do wielkości mieście kraju (197 tys. mieszkańców) robi ogromne wrażenie swoją nowoczesną architekturą i konstrukcją z betonu, szkła i stali. Korzysta z niego co prawda tylko 15 tys. podróżnych dziennie, co jest wartością skromną w porównaniu z innymi dworcami zestawienia, ale jego rola w systemie transportowym Belgii jest bardzo duża, obsługuje on bowiem jako jeden z trzech dworców w kraju pociągi dużych prędkości. To właśnie w celu przystosowania infrastruktury do KDP przebudowano także układ torowy. Obecnie stacja dysponuje pięcioma peronami z 10 krawędziami peronowymi. Koszt budowy nowego dworca wyniósł 312 mln euro.

London St Pancras International. Podobnie jak w przypadku Liège, motorem napędowym zmian na jednym z głównych dworców Londynu (8,416 mln mieszkańców) było przystosowanie go do obsługi pociągów KDP. Podczas trwającej sześć lat i zakończonej w 2007 r. przebudowy otwarto nowy terminal dla pociągów Eurostar. Warta 800 mln funtów (prawie 900 mln euro po dzisiejszym kursie) inwestycja nie wiązała się jednak z zastąpieniem dawnego dworca nowym budynkiem, a jedynie z rozbudową istniejącej już infrastruktury. W 2015 r. z 15-peronowej stacji korzystało ok. 80 tys. podróżnych dziennie, a ich liczba z roku na rok rośnie. Duża jest także liczba połączeń – ok 800 dziennie.

Wkrótce otwarcie nowego dworca Łódź Fabryczna. Zobacz nasz informator:

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź Fabryczna (63)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź Fabryczna (63)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5