– Dochód mamy z mniej niż 10 dworców – mówił nie tak dawno podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury prezes PKP SA Jakub Karnowski. Teraz z centrali Grupy PKP otrzymaliśmy wykaz najbardziej rentownych dworców.
Nie ma dużego zaskoczenia. Na liście najbardziej rentownych dworców znajdują się przede wszystkim obiekty zlokalizowane w dużych miastach – choć niekoniecznie w największych. Zarówno w 2012 r., jak i w w „10” najbardziej rentownych polskich dworców znajdowały się po cztery dworce warszawskie.
Katowice i Gdynia zastąpiły Częstochowę i Bydgoszcz
Jak poinformowała nas Paulina Janowska z biura prasowego PKP SA, w 2012 roku najbardziej rentownymi dworcami były: Warszawa Centralna, Warszawa Wileńska, Poznań Główny, Kraków Główny, Gdańsk Główny, Warszawa Śródmieście, Warszawa Wschodnia, Bydgoszcz Główna, Wrocław Główny, Częstochowa. Z kolei ta sama lista w 2013 r. wyglądała następująco: Warszawa Centralna, Warszawa Wileńska, Warszawa Wschodnia, Poznań Główny, Wrocław Główny, Kraków Główny, Gdańsk Główny, Katowice, Warszawa Śródmieście, Gdynia Główna Osobowa. – Łączny przychód tych obiektów wyniósł ponad 56 mln zł w roku 2012 i prawie 62 mln w roku 2013 – poinformowała „RK” Paulina Jankowska.
Nie otrzymaliśmy niestety informacji, jakie przychody przynoszą poszczególne obiekty ani też łącznej wysokości kosztów utrzymania wszystkich dworców.
Zwrócić należy uwagę, że dopiero na ubiegłorocznej liście pojawiły się dworce w Katowicach i Gdyni. Zostały one otwarte (w przypadku Katowic – po wybudowaniu, a w przypadku Gdyni – po remoncie) w trakcie 2012 r., dlatego też zarabiały na siebie w 2012 r. tylko przez kilka miesięcy. Z drugiej strony, zarówno w 2012, jak i w 2013 r. na tej liście znalazł się natomiast dworzec we Wrocławiu, choć podobnie jak obiekt w Gdyni – został on, po remoncie, otwarty tuż przed Euro 2012. Należy jednak pamiętać m.in., że część komercyjna dworca w Gdyni przez wiele miesięcy po jego otwarciu była zagospodarowana jedynie w minimalnym stopniu.
600 czynnych dworców w Polsce
Przypomnijmy, iż w lipcu podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury prezes PKP SA Jakub Karnowski mówił, iż „dochód mamy z mniej niż 10 dworców. To pokazuje, ile dworców musi utrzymać inne istniejące dworce”. W sumie w gestii PKP SA jest ok. 2,4-,2,5 tys. obiektów dworcowych, w tym 600 czynnych. W ostatnich dwóch latach przekazano gminom 180 dworców i jest to znacząca zmiana w porównaniu z poprzednimi 10 latami, kiedy w ręce samorządów trafiło w sumie 47 dworców. W ramach realizacji projektu „Dworzec na własność”, czyli sprzedaży nieczynnych obiektów, planuje się w perspektywie do 2015 r. zbyć ok. 200 dworców. W 2012 r. uzyskano 320 mln zł ze sprzedaży nieruchomości PKP SA (licząc łącznie dworce i inne obiekty), a w perspektywie do 2015 r. planuje się uzyskać przychód ze sprzedaży na poziomie około 1 mld zł.