Partnerzy serwisu:
Biznes

Na szerokich torach Ukrainy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
24-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Na szerokich torach Ukrainy
Zespół Doradców Gospodarczych TOR podpisał umowę o współpracy z Kolejami Ukraińskimi, które mają szansę otrzymać z Brukseli fundusze na zakup taboru i elektryfikację kolejowych linii  - Polski Rząd ma zatem szansę wesprzeć polski przemysł, którego produkty mogą trafić na Ukrainę. Zawarta przez ZDG TOR umowa otwiera do tego drogę – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR

Paweł Wrabec: Podpisał Pan w imieniu ZDG TOR umowę o współpracy z Kolejami Ukraińskimi. Jak do tego doszło?

Adrian Furgalski: Zaczęło się od spotkania z osobami, które dla swoich ukraińskich przyjaciół poszukiwały instytucji mogących w różnych aspektach życia gospodarczego doradzać Ukrainie w obranym europejskim kierunku. Przekonałem ich chyba nabytym już w 2010 roku doświadczeniem, kiedy to wraz z kolegami z TOR przygotowaliśmy na zlecenie UNDP Ukraina (Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju) nowe priorytety i rozwiązania w zakresie polityki transportowej Ukrainy. Niestety, potem kurs polityki zmienił się z europejskiego na prorosyjski.

Jakie usługi ZDG TOR wykona dla naszych wschodnich sąsiadów?

Umowa jest deklaracją dotyczącą współpracy w każdym aspekcie związanym z funkcjonowaniem kolei. Kilka tygodni trwały rozmowy i uzgodnienia polityczne, co wymagało kilku wizyt w Kijowie. Przez ten czas nabraliśmy do siebie zaufania i zdecydowaliśmy się na współpracę. Nasi ukraińscy partnerzy docenili nasze doświadczenia przy reformie polskiej kolei - dzięki nam będą w stanie ustrzec się przed popełnieniem poważnych błędów. Liczy się też rozeznanie ZGD TOR w zakresie regulacji unijnych, które stopniowo będzie musiała przyjmować Ukraina w związku z podpisaniem umowy stowarzyszeniowej  z UE.

A kiedy poznamy szczegóły?

Pierwsze już są. Umowa będzie uzupełniana szczegółowymi postanowieniami, jak choćby w zakresie przygotowania Master Planu rozwoju kolei na Ukrainie czy utworzenia niezależnego urzędu regulacyjnego. Rozpoczęliśmy właśnie prace nad dużym pakietem, który ma szanse otrzymać wsparcie w ramach pomocy finansowej którą dla Ukrainy szykuje UE wraz ze współpracującymi bankami. Kilka dni temu miałem informację, że jest to kwota ok. 23 mld dolarów. Wydaje się być to kwota olbrzymia, ale wicepremier Janusz Piechociński niezbędną pomoc dla Ukrainy oszacował niedawno aż na 130 mld dolarów.

Wynika z tego, że pomoc Brukseli nie ograniczy się do usługi doradczych.

Zgadza się. Ocena podejmowanych decyzji prawnych, organizacyjnych i finansowych czy opracowanie dokumentów strategicznych dla branży transportu kolejowego to tylko jedna z form pomocy. Unia chce wesprzeć także modernizację kolei przez inwestycje w tabor czy elektryfikację linii kolejowych. Polski rząd ma zatem szansę wesprzeć polski przemysł, którego produkty mogą trafić na Ukrainę. Zawarta przez ZDG TOR umowa otwiera drogę ku temu.

Na eksport jakich produktów możemy szczególnie liczyć?

Strona ukraińska sprecyzowała właśnie swoje pierwsze potrzeby w tym zakresie. Zawrzemy je w przygotowywanym wniosku o dofinansowanie przez Brukselę, który mam nadzieję nasz rząd poprze przed unijnym komitetem donatorów. Ukraińcy zgłosili zapotrzebowanie na dostawę kilkudziesięciu pociągów pasażerskich, rozwiązania IT na kolei czy prace przy modernizacji infrastruktury torowej. Większość nakładów, być może nawet 80-85%, będzie stanowiła pomoc bezzwrotna dla Ukrainy. O resztę można postarać się w Banku Gospodarstwa Krajowego pod gwarancje udzielone przez Ukrainy.

W obliczu ostatnich wydarzeń, agresywnych działań ze strony Rosji wobec Ukrainy, dalszy los tego państwa wydaje się bardzo niepewny.  Czy w tej sytuacji wypada w ogóle mówić o gospodarczej współpracy i wynikających z niej dla Polski korzyściach? Czy TOR stając się forpocztą dla działań naszego rządu na Ukrainie nie przesadza?

Nie mam podobnych obiekcji. Spotkałem się z żalem naszych Sąsiadów. Ukraińcy mówili mi: świetnie, że byliście z nami na Majdanie, ale dzisiaj kiedy chcemy z Polakami robić interesy, to was nie ma. To typowo polskie. Jeździmy na wojny, poświęcamy życie naszych żołnierzy, a potem uznajemy, że czymś niestosownym jest zdobywanie kontraktów gospodarczych. Inni tak nie myślą i nas wyprzedzają. Forpoczta to nieadekwatne słowo. Lepiej działania TOR określić zachętą do aktywniejszej polityki.

Kolejnym krokiem ma być Kijów?

Tak, chcemy współpracować z merem Kijowa Witalijem Kliczką i przygotować dla niego program europejskiego wsparcia np. na zakup tramwajów, autobusów czy nowy system sterowania ruchem w metrze. Cały czas trwają prace nad zasadami rozdziału, wykorzystania i kontroli pomocy dla Ukrainy. Wszystko to dzieje się na gorąco, bo przecież mamy równocześnie do czynienia z próbą budowy państwowości Ukrainy i wprowadzeniem reform, z działaniami wojennymi na wschodzie i ze złymi relacjami z Rosją. UE chce inwestować w duże projekt, dlatego ten kolejowy może zamknąć się nawet kwotą 1 mld zł.

O jakich ramach czasowych mówimy w kontekście zatwierdzenia tych programów?

Działamy na gorąco i szybko, gdyż Komisja Europejska chce jesienią uruchomić programy i fundusze. Odbywamy wiele spotkań w Kancelarii Prezydenta i w ministerstwach. Współpraca z Ukrainą jest dla ZDG TOR bardzo prestiżowa.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5