Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie potwierdziło informacji, które przekazał nam przed kilkunastoma dniami poseł Stanisław Lamczyk, iż Pendolino można już w tym momencie homologować do prędkości 250 km/godz.
Lamczyk, poseł PO i członek sejmowej Komisji Infrastruktury, informował niedawno „RK”, że zaczerpnął wiedzy nt. kwestii związanych z homologacją w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie oraz Instytucie Pojazdów Szynowych w Poznaniu. – Po rozmowach uzyskałem przekonanie, że można przeprowadzić w Polsce homologację składów Pendolino do prędkości 250 km/godz. Eksperci nie mają wątpliwości, że obecne przepisy pozwalają na to i nie ma to związku z faktem, że nie ma w Polsce obecnie infrastruktury kolejowej przystosowanej do takiej prędkości – mówił nam Stanisław Lamczyk.
Zapytaliśmy zatem MIR, jako instytucję nadzorującą Instytut Kolejnictwa, czy to prawda. Okazuje się, że to prawda, choć… nieprawda.
– Nowe rozporządzenie, które pozwoli na poruszanie się pociągów z prędkością powyżej 160 km/h (wejdzie w życie w lipcu) nie reguluje kwestii dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, możliwe jest homologowanie pociągów do prędkości powyżej 160 km/h (przy czym do momentu wejścia w życie rozporządzenia nie będą one mogły poruszać się z wyższą prędkością). Natomiast uzyskanie homologacji wiąże się ze spełnieniem przez wnioskodawcę właściwych wymagań m.in. dotyczących parametrów technicznych pojazdu oraz dostarczenia stosownej dokumentacji – czytamy w oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe MIR.
Wynika z tego, że teoretycznie Pendolino można byłoby homologować do wymogów określonych w kontrakcie (250 km/godz., ERTMS p.2), jednak w związku z tym, iż w Polsce nie ma infrastruktury, na której można byłoby przeprowadzić tego rodzaju testy (i, w związku z tym, dostarczyć stosowną dokumentację), w praktyce nie jest to jednak możliwe.
MIR przypomniało też w przesłanym oświadczeniu, że kwestie dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego normowane są przez odpowiednie przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei, właściwe specyfikacje techniczne i dokumenty normalizacyjne, a także przez techniczne specyfikacje interoperacyjności (TSI) zawarte w aktach prawa UE (w przypadku pojazdów kolejowych zgodnych z TSI).
Przed kilkoma dniami władze IC po raz pierwszy oficjalnie przyznały, że uruchomienie Pendolino w grudniu 2014 r. stoi pod znakiem zapytania. W tym tygodniu w sprawie Pendolino zwołane zostało specjalne posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury.