Partnerzy serwisu:
Biznes

MIR nie potwierdza, że Pendolino da się w tym momencie homologować do 250 km/godz.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
23-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
MIR nie potwierdza, że Pendolino da się w tym momencie homologować do 250 km/godz.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju nie potwierdziło informacji, które przekazał nam przed kilkunastoma dniami poseł Stanisław Lamczyk, iż Pendolino można już w tym momencie homologować do prędkości 250 km/godz.

Lamczyk, poseł PO i członek sejmowej Komisji Infrastruktury, informował niedawno „RK”, że zaczerpnął wiedzy nt. kwestii związanych z homologacją w Instytucie Kolejnictwa w Warszawie oraz Instytucie Pojazdów Szynowych w Poznaniu. – Po rozmowach uzyskałem przekonanie, że można przeprowadzić w Polsce homologację składów Pendolino do prędkości 250 km/godz. Eksperci nie mają wątpliwości, że obecne przepisy pozwalają na to i nie ma to związku z faktem, że nie ma w Polsce obecnie infrastruktury kolejowej przystosowanej do takiej prędkości – mówił nam Stanisław Lamczyk.

Zapytaliśmy zatem MIR, jako instytucję nadzorującą Instytut Kolejnictwa, czy to prawda. Okazuje się, że to prawda, choć… nieprawda.

– Nowe rozporządzenie, które pozwoli na poruszanie się pociągów z prędkością powyżej 160 km/h (wejdzie w życie w lipcu) nie reguluje kwestii dopuszczenia do eksploatacji pojazdów kolejowych. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, możliwe jest homologowanie pociągów do prędkości powyżej 160 km/h (przy czym do momentu wejścia w życie rozporządzenia nie będą one mogły poruszać się z wyższą prędkością). Natomiast uzyskanie homologacji wiąże się ze spełnieniem przez wnioskodawcę właściwych wymagań m.in. dotyczących parametrów technicznych pojazdu oraz dostarczenia stosownej dokumentacji – czytamy w oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe MIR.

Wynika z tego, że teoretycznie Pendolino można byłoby homologować do wymogów określonych w kontrakcie (250 km/godz., ERTMS p.2), jednak w związku z tym, iż w Polsce nie ma infrastruktury, na której można byłoby przeprowadzić tego rodzaju testy (i, w związku z tym, dostarczyć stosowną dokumentację), w praktyce nie jest to jednak możliwe.

MIR przypomniało też w przesłanym oświadczeniu, że kwestie dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego normowane są przez odpowiednie przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei, właściwe specyfikacje techniczne i dokumenty normalizacyjne, a także przez techniczne specyfikacje interoperacyjności (TSI) zawarte w aktach prawa UE (w przypadku pojazdów kolejowych zgodnych z TSI).

Przed kilkoma dniami władze IC po raz pierwszy oficjalnie przyznały, że uruchomienie Pendolino w grudniu 2014 r. stoi pod znakiem zapytania. W tym tygodniu w sprawie Pendolino zwołane zostało specjalne posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

Prawo i polityka

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

wu, Rynek Kolejowy 24 września 2015

MIR: Decyzja UOKiK nie zatrzyma restrukturyzacji Przewozów Regionalnych

Prawo i polityka

MIR: pociągu z Katowic do Warszawy przez CMK i Kielce nie będzie

Pasażer

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

Biznes

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

jm, Rynek Kolejowy 27 sierpnia 2015

MIR: Nie da się otworzyć bramek na kolei

Biznes

MIR: Nie da się otworzyć bramek na kolei

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 14 lipca 2015

Jest zgoda MIR na wykorzystywanie większych kontenerów

Tabor i technika

Jest zgoda MIR na wykorzystywanie większych kontenerów

ew, Rynek Infrastruktury 17 lipca 2015

Zobacz również:

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

Prawo i polityka

Związkowcy piszą do MIR-u: Zmiana statutu PKP Cargo sprzeczna z prawem

wu, Rynek Kolejowy 24 września 2015

MIR: Decyzja UOKiK nie zatrzyma restrukturyzacji Przewozów Regionalnych

Prawo i polityka

MIR: pociągu z Katowic do Warszawy przez CMK i Kielce nie będzie

Pasażer

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

Biznes

Umowa wieloletnia zostawi wolną rękę PLK?

jm, Rynek Kolejowy 27 sierpnia 2015

MIR: Nie da się otworzyć bramek na kolei

Biznes

MIR: Nie da się otworzyć bramek na kolei

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 14 lipca 2015

Jest zgoda MIR na wykorzystywanie większych kontenerów

Tabor i technika

Jest zgoda MIR na wykorzystywanie większych kontenerów

ew, Rynek Infrastruktury 17 lipca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5