Przewodniczący Forum Kolejowego - Railway Business Forum, Henryk Klimkiewicz, twierdzi że Ministerstwo Infrastruktury zaniedbuje kolej w trakcie prac nad skróceniem procesów przygotowawczych w inwestycjach infrastrukturalnych. Prezentujemy treść listu przewodniczącego RBF do ministra Grabarczyka.
"Warszawa, 27 lutego 2008 r.
Minister Infrastruktury RP
Cezary Grabarczyk
Ogólnopolskie media poinformowały o trwających w Ministerstwie Infrastruktury pracach nad istotnymi zmianami w tzw. specustawie drogowej, pozwalającej znacząco skrócić proces przygotowawczy w inwestycjach drogowych.
Słuszność takich rozwiązań, zwłaszcza w kontekście koniecznego przyspieszenia realizacji planów inwestycyjnych niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia mistrzostw EURO 2012, nie budzi jakichkolwiek wątpliwości.
Środowisko przedsiębiorców kolejowych z dużym rozczarowaniem przyjmuje jednak fakt, że przygotowywane zmiany nie obejmują budowy i modernizacji linii kolejowych, które natrafiają, na niemal identyczne jak drogi, opóźnienia wynikające z wadliwych zapisów ustawowych.
Wyrażam jednak nadzieję, że w toku dalszych prac, popełniony błąd zostanie naprawiony i nie będzie miało miejsce rozróżnienie na lepsze inwestycje drogowe i gorzej traktowane inwestycje kolejowe.
Henryk Klimkiewicz
(przewodniczący)"
Rozmowa z przewodniczącym H. Klimkiewiczem
"Rynek Kolejowy": Z Pana dzisiejszego wystąpienia do ministra Grabarczyka wynika, że Ministerstwo Infrastruktury znowu zapomina o kolei.
Henryk Klimkiewicz, przewodniczący Forum Kolejowego - Railway Business Forum: Może nie zapomina, ale na pewno nie traktuje problemów transportu kolejowego z równą uwagą jak sprawy budowy dróg i autostrad.
RK: Co jest tego przyczyną?
H.K.: Z jednej strony jest to wynik niedostatecznej zapobiegliwości pionu kolejowego w Ministerstwie Infrastruktury, z drugiej strony lepsza praktyczna współpraca z reprezentacją środowiska przedsiębiorców kolejowych mogłaby takim sytuacjom zapobiec.
RK: Co pan przez to rozumie?
H.K.: Proste rozwiązania. Wystarczy, że Ministerstwo Infrastruktury będzie konsultować z naszym środowiskiem projekty zmian legislacyjnych i co jakiś czas, na przykład raz w kwartale, można zorganizować robocze spotkanie MI z przedstawicielami organizacji przedsiębiorców kolejowych, żebyśmy wzajemnie mogli przedstawić swoje stanowiska w najważniejszych dla sektora kolejowego sprawach. Bezpośrednia szczera rozmowa pozwala rozwiązywać nawet najtrudniejsze sprawy.