Partnerzy serwisu:
Biznes

Milczarski: Na rynku kolejowym panują nierówne warunki działania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
22-01-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Stefaniak, wnp.pl, 21 stycznia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Milczarski: Na rynku kolejowym panują nierówne warunki działania
- Brak postępu w prywatyzacji PKP S.A. utrwala stan zacofania technologicznego na kolei, potęguje trudności z uporządkowaniem stanu majątkowego i struktury własnościowej spółki oraz przyczynia się do dalszej degradacji organizacyjnej spowodowanej wieloletnim unikaniem trudnych decyzji restrukturyzacyjnych - mówi Rafał Milczarski, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych (ZNPK) i dyrektor zarządzający Freightliner PL Sp. z o.o.

Jak powiedział Rafał Milczarski, państwo polskie, poprzez dopłaty, ulgi i pomoc kierowaną na pokrycie strat nierentownej spółki utrwala patologie, zamiast je zwalczać. Ponadto, zasilając środkami budżetowymi jednego tylko uczestnika rynku, powoduje naruszenie zasad konkurencji, przy jednoczesnym usprawiedliwianiu niegospodarności i braku rynkowego podejścia.

- Opóźnienie prywatyzacji ma ogromny wpływ na rynek kolejowy - podkreśla prezes Milczarski. - Z założenia wolny i liberalny, w praktyce jest ograniczany przez monopolistyczne nawyki i praktyki PKP Cargo.

Według niego, niezależni przewoźnicy zmuszeni są zmagać się z problemami, które ewidentnie wynikają z naruszania zasad konkurencji. Mają oni znacznie mniejsze możliwości korzystania z torów, terminali, placów rozładunkowych oraz innych urządzeń kolejowych, co zdecydowanie zmniejsza ich możliwości w reagowaniu na potrzeby klientów. Praktyka dysponowania przez PKP torami ogólnymi na potrzeby grupy PKP kłóci się z ideą równego dostępu do infrastruktury różnych uczestników rynku przewozów kolejowych.

- Odmowy lub utrudnienia w korzystaniu z różnych elementów infrastruktury są niestety dość powszechne - stwierdza dyr. Milczarski - Często powodem jest także zły stan techniczny infrastruktury. Jednak nasze deklaracje pokrycia własnymi środkami remontu potrzebnych elementów oraz utrzymania ich w stanie bezpiecznej eksploatacji spotykają się z obojętnością.

 

\

* Fot. Kolejowa Agencja Fotograficzna.

Dyrektor wylicza innego rodzaju utrudnienia w korzystaniu z infrastruktury: częste stosowanie wygórowanych stawek za korzystanie z torów i placów przez poszczególne zakłady PKP Cargo, ograniczanie dostępu do torów rozładunkowych tylko do wyznaczonych godzin i dni tygodnia, najczęściej w soboty, niedziele i święta oraz godziny nocne, a także wymagania przedłożenia przez przewoźnika miesięcznych harmonogramów korzystania z torów, co w praktyce jest niemożliwe do spełnienia.

Według opinii prezesa ZNPK, uprzywilejowanie pomocą państwa umożliwia PKP Cargo oferowanie znacznie zaniżonych cen na poziomie kosztów zmiennych.

- Jednym z dodatkowych elementów zaniżających oferowane ceny jest z założenia błędne nieuwzględnianie przez PKP Cargo kosztów amortyzacji taboru. W rezultacie następuje pogłębienie opóźnienia technologicznego i brak możliwości wprowadzanie nowego sprzętu. Skala wymiany taboru jest zdecydowanie zbyt niska w porównaniu do potrzeb - stwierdza Milczarski.

\
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Biznes

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Łukasz Malinowski 14 października 2021

Model brytyjski się sprawdza

Biznes

Model brytyjski się sprawdza

Rynek Kolejowy 04 czerwca 2014

Freightliner zmienia właściciela

Biznes

Freightliner zmienia właściciela

Freightliner 25 lutego 2015

Zobacz również:

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Biznes

Lokomotywy elektryczne odstawione. Prąd za drogi!

Łukasz Malinowski 14 października 2021

Model brytyjski się sprawdza

Biznes

Model brytyjski się sprawdza

Rynek Kolejowy 04 czerwca 2014

Freightliner zmienia właściciela

Biznes

Freightliner zmienia właściciela

Freightliner 25 lutego 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5