Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek jest oburzony stanowiskiem zarządu Przewozów Regionalnych, które zostało dziś przesłane do mediów. – Zarząd cynicznie mówi o gotowości współpracy, podczas gdy w rzeczywistości łamie prawo, uchylając się od dialogi społecznego – komentuje dla „Rynku Kolejowego”.
Zarząd Przewozów Regionalnych poinformował dziś media, że „gotów jest rozmawiać ze związkami zawodowymi na temat warunków i perspektyw pracy w spółce”. Zdaniem zarządu „dialog z organizacjami związkowymi może być najbardziej efektywnym sposobem porozumienia, w momencie gdy Przewozy Regionalne przechodzą proces restrukturyzacji, a sytuacja na rynku pasażerskich przewozów kolejowych jest coraz trudniejsza”.
– To jest totalna nieprawda. Referendum strajkowe zostało uruchomione właśnie dlatego, że zarząd spółki, i to od długiego czasu, odmawia dialogu społecznego – komentuje Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek. Jak zaznacza, komunikat, który dotarł do mediów jest „cyniczny”. – Zarząd na zewnątrz zapewnia, że jest gotów do rozmów, a jednocześnie łamie ustawę, nie stawiając się na spotkania, nawet nie podejmując dialogu społecznego, co jest po prostu chore – mówi Miętek.
Według niego zawarcie paktu gwarancji pracowniczych jest konieczne w świetle planowanych zmian w strukturze spółki – Marszałkowie planują przekazywanie przewozów kolejnym spółkom nie zważając na to, że mają już jedną spółkę – Przewozy Regionalne – i zobowiązania również wobec jej pracowników – zaznacza.
– Chcemy, żeby dorównano standardom stosowanym w całej Europie, gdzie pracownicy w przypadku przekazywania przewozów są przejmowanie w trybie art. 23 prim. A w tej chwili jest dokładnie odwrotnie, co widzimy na przykładzie woj. śląskiego, czy woj. kujawsko–pomorskiego – podsumowuje.