Warszawa nie będzie musiała rywalizować z innymi miastami o środki na rozbudowę metra. Miasto złożyło właśnie w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju deklarację programową związaną z kluczowymi inwestycjami transportowymi. – Ona daje nam gwarancję, że jeśli przygotujemy wniosek, to otrzymamy środki – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Jak zapowiada, warszawiacy powinni pojechać nowym odcinkiem II linii najpóźniej w 2019 r. W ciągu półtora roku poznamy też dostawcę kolejnych pociągów metra.
Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Warszawa złożyła w Ministerstwie deklarację programową dotyczącą kluczowych inwestycji komunikacyjnych, w tym rozbudowy metra o dwa odcinki (3+3 i 2+3, w sumie jedenaście stacji). Jakie ma znaczenie ten dokument?
Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy: On daje nam gwarancję, że po złożeniu wniosku o dofinansowanie możemy otrzymać te środki. W poprzedniej perspektywie były stosowane preumowy. Dzisiaj rząd zaproponował coś znacznie prostszego, czyli deklaracje, w których każdy z beneficjentów deklaruje się, że złoży wniosek o dofinansowanie w określonym terminie. Mamy na to czas do końca przyszłego roku, aczkolwiek nie ukrywam, że dla II linii metra chcemy wniosek o dofinansowanie złożyć w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Jesteśmy po wstępnych analizach, będziemy mieli niebawem wyłonionego wykonawcę dla pierwszego etapu rozbudowy – czekamy ze złożeniem wniosku na ten element po to, żeby wnioskować o takie kwoty, które faktycznie poniesiemy w związku z realizacją inwestycji. To nam pozwoli dostosować dofinansowanie – na razie najtańsze oferty, które są brane pod uwagę w tym postępowaniu, są niższe niż nasze szacunki. Niewykluczone więc, że poziom dofinansowania będzie nieco wyższy, w efekcie czego my, jako warszawiacy, zapłacimy mniej za rozbudowę II linii metra.
Co bardzo ważne, kwota znajdująca się w deklaracji jest wyższa, niż została zarezerwowana w poprzedniej perspektywie na budowę centralnego odcinka II linii metra. Druga dobra informacja jest taka, że w poprzedniej perspektywie mieliśmy znacznie mniejszy procent dofinansowania – pierwotnie 50%, potem 59%. Teraz jest mowa o 68%. Liczymy też na to, że w przypadku pojawienia się wolnych środków będziemy mogli również liczyć na uzyskanie maksymalnego poziomu dofinansowania, który może wynieść nawet i ponad 70%. Jest więc zapas do skonsumowania przy tych inwestycjach.
Cała rozmowa na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.