Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK zacznie podnosić prędkość na liniach kolejowych dopiero od 2021 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK zacznie podnosić prędkość na liniach kolejowych dopiero od 2021 roku
Fot. Grzegorz KoclęgaZdjęcie ilustracyjne
Realizacja inwestycji z ogromnego Krajowego Programu Kolejowego na razie nie przekłada się na podniesienie parametrów sieci kolejowej. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel informuje, że będzie to możliwe dopiero od 2021 roku. 

Podczas analizy opublikowanego niedawno sprawozdania z realizacji Krajowego Programu Kolejowego zwróciliśmy uwagę na to, że choć w 2018 roku udało się praktycznie podwoić wszystkie wskaźniki rzeczowe wykonania, takie jak długość przebudowanych odcinków linii, oddanych peronów, przejazdów kolejowych i nowych rozjazdów, to wskaźniki jakościowe uległy jedynie pogorszeniu: nie zmieniła się liczba ośrodków wojewódzkich połączonych liniami kolejowymi zmodernizowanymi co najmniej do średniej prędkości kursowania pociągów pasażerskich 100 km/h (8/18), a średnia prędkość kursowania pociągów towarowych na sieci linii PLK spadła z 30 km/h do 28,08 km/h. 

Podczas niedawnego spotkania z dziennikarzami zarówno minister Andrzej Adamczyk, jak i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel stwierdzili, że prędkość pociągów w efekcie realizacji KPK wzrosła. Jednak na prośbę o podanie konkretnych danych prezes PKP PLK przyznał, że prędkości wzrosły w 2017 roku, a w 2018 rzeczywiście obniżyły się. Zaznaczył jednak, że w ubiegłym roku było trzykrotnie więcej zamknięć torowych niż rok wcześniej, więc obniżenie prędkości o mniej niż 10 procent jest jego zdaniem wynikiem dobrym.

Podniesienie prędkości dopiero w 2021 roku

Jak przyznał prezes Merchel, w 2019 roku średnia prędkość pociągów będzie kształtować się na podobnym poziomie, jak obecnie. – W 2021 roku, kiedy będziemy oddawać do użytku długie odcinki zmodernizowanej sieci kolejowej, pojawią się efekty w postaci podniesienia prędkości pociągów i przepustowości – zapowiedział. 

Prezes PLK odniósł się jednocześnie do statystyki ilościowej. Według założeń Krajowego Programu Kolejowego, przebudowanych ma zostać 9 tys. kilometrów torów. Prezes Merchel podkreślił, że w samym dokumencie niespójne są zapisy dotyczące tego, jak obliczać długość przebudowanych torów (np. w stacjach); do tego tory w samych portach, które będzie modernizować PKP PLK mają kilkaset kilometrów długości (każdy). Do statystyki wlicza się też odcinki wyposażone np. w ERTMS. Dlatego też jego zdaniem, do tego wskaźnika nie należy przywiązywać zbyt dużej wagi.

Minister Andrzej Adamczyk zwrócił z kolei uwagę, że dzięki mobilizacji PKP PLK udało się szybko – bez przetargów – wybrać wykonawców, którzy zastąpili firmę Astaldi na liniach nr 7 i E59. W okresie przejściowym prace wykonywały ZUE oraz ZRK DOM. – Dzięki temu nie ma strat z powodu destrukcji wykonanych wcześniej działań – podkreślił. 

Duże prace, mało efektów


Już w lutym tego roku "Rynek Kolejowy" informował, że poprawa prędkości na polskich torach wyhamowała. Obliczył to Jakub Majewski z Fundacji Pro Kolej – niestety w biurze prasowym PKP PLK przez cały 2018 rok nie udało nam się uzyskać informacji o bilansie prędkości. Jak wyliczył Majewski, po kolejnych trzech latach, w których prędkość pociągów podnoszona była na odcinkach o długości co najmniej 2,4 tys. kilometrów, w poprzednim rozkładzie prędkość podniesiono tylko na 1,6 tys. km linii, a w obecnym rozkładzie – na mniej niż 1 tys. kilometrów. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Wcześniej podaliśmy również szereg sytuacji, w których PKP PLK nie udało się uzyskać zadowalających efektów już po zakończeniu wieloletnich prac na torach. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5