Region mazowiecki zajmuje trzecie miejsce w Unii Europejskiej i Norwegii pod względem najbardziej wyspecjalizowanych w usługach transportowych. W branży tej pracuje około 17% ogółu zatrudnionych w sektorze nieprodukcyjnym, czyli 210 tys. osób.
Na pierwszym miejscu w takim zestawieniu znalazł się region Wysp Alandzkich (Finlandia - 45% pracuje w transporcie), a na drugim bratysławski (19,5%). Jak podkreśla Eurostat, niektóre regiony UE wyspecjalizowały się w poszczególnych branżach usług transportowych. I tak alandzki - w transporcie morskim, mazowiecki i bratysławski w transporcie lądowym, a zajmujące numer cztery i pięć regiony bremeński i darmstadzki w Niemczech - w pomocniczych usługach, w tym działalności agencji transportowych i spedycyjnych.
W wartościach bezwzględnych, najwięcej zatrudnionych w transporcie było (większość danych pochodzi z 2006 i 2007 r.) w regionie paryskim (Île de France), gdzie pracowało ponad 345 tys. osób i madryckim (Comunidad de Madrid) - 242 tys., dalej w mazowieckim, lombardzkim (188 tys.) i darmstadzkim (172 tys.).
Z kolei najszybciej w latach 2001-2006 rosło zatrudnienie w tym sektorze usług w Hiszpanii, w rejonie madryckim (o 16,7%) i wysp balearskich (o 15,3%), podczas gdy średnio w UE o 1,9% rocznie. Zarazem w tym okresie najbardziej zmalało zatrudnienie w transporcie w 28 spośród 248 regionów, dla których uzyskano dane. Region delty Dunaju na Węgrzech, Karlsruhe w Niemczech i region śląski w Polsce zanotowały - każdy z osobna - „rekordowe” średnioroczne spadki po 10%.
Łącznie w 27 krajach UE pracowało w usługach transportowych 9 mln osób, tj. 6,9% wszystkich zatrudnionych w sferze usług niefinansowych.
Jak podkreśla Eurostat, z wyjątkiem transportu kolejowego i drogowego, w innych rodzajach usług tego sektora występuje silna koncentracja. Najsilniejsza w międzynarodowym ruchu lotniczym, skoro 10 regionów z największym zatrudnieniem w tej branży zatrudnia ponad połowę wszystkich pracowników z UE-27 i Norwegii, a 20 regionów - 2/3 wszystkich pracujących na lotniskach oraz w ruchu powietrznym. Podobnie jest w transporcie morskim; na 10 regionów o największym zatrudnieniu w tej branży transportowej przypada ponad 1/3 wszystkich pracujących w niej w UE-27 i Norwegii, a na 20 - ponad połowa wszystkich. Nieco mniejsza koncentracja występuje w przypadku usług wspomagających i pomocniczych wszystkie rodzaje transportu (agencje, obsługa stacji, terminali, portów, itp.), bowiem 50 regionów zatrudnia w tej branży 58% wszystkich jej pracowników w UE.
Więcej