Partnerzy serwisu:
Biznes

Massel: Mamy zgodę Komisji Europejskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
16-05-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Massel: Mamy zgodę Komisji Europejskiej
Minister Massel ogłosił dziś, że Ministerstwo Transportu otrzymało zgodę Komisji Europejskiej na projekty rewitalizacyjne pod koniec kwietnia, a na projekty przejazdowe i rozjazdowe - w dniu wczorajszym, czyli 15 maja.

- Infrastruktura kolejowa jest w dużej części zdekapitalizowana, co przekłada się na usługi świadczone przewoźnikom. To nie zaczęło się wczoraj. Warto tu wspomnieć, że w ubiegłym roku po raz pierwszy od 20 lat prędkości w nowym rozkładzie jazdy zostały zwiększone na większej długości odcinków, niż zmniejszone. To pokazuje skalę zacofania. I tutaj dochodzimy do sposobu, w jakim chcemy sobie z tym problemem radzić. Założeniem było modernizowanie głównych szlaków - przypomina Andrzej Massel.

- Jeśli jednak mielibyśmy tylko modernizować linie kolejowe, to nie tylko 1,2 mld, ale i więcej trzeba by przenieść na drogi - i liczyć straty. Co możemy w takiej sytuacji zrobić? Możliwości wynikają z prawa unijnego, które też ma swoje uzasadnienie - i każda zmiana mogłaby przenieść skutki negatywne. Stąd propozycja zmiany programu w części kolejowej tak, żeby znalazły się tam nowe elementy - inwestycje w mniejszym zakresie, obliczone na uzyskanie szybszego efekty przy mniejszym zaangażowaniu robót, bez zmiany prawa - mówił dziś podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego minister Andrzej Massel.

- Jest to pewna uproszczona formuła inwestycji, która jest wykonalna  w krótszym horyzoncie czasowym. O takiej formie rozmawialiśmy z Komisją Europejską od roku. Pod koniec kwietnia, na spotkaniu z przewodniczącymi Hahnem i Kallasem uzyskaliśmy zgodę, żeby pod pewnymi warunkami można było wykonywać w Polsce projekty rewitalizacyjne. Obecnie jest ich osiem i przechodzą procedury środowiskowe - ogłosił Andrzej Massel.

- Kolejne projekty dotyczą poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Wiemy, że na wielu przejazdach giną ludzie, i inwestycje dla poprawienia bezpieczeństwa są bardzo ważne. Pierwszy pakiet projektów przejazdowych został przygotowany przez PKP PLK i jest w trakcie oceny przez GDOŚ. PLK przygotowuje już kolejne projekty. Dodatkowo, z powodu ograniczeń prędkości na przejazdach kolejowych, te projekty również przyczynią się do zwiększenia prędkości - zapewnił minister.

- Kolejną grupą są projekty rozjazdowe, gdzie usuniemy wąskie gardła na sieci kolejowej, i projekt obejmujący setki rozjazdów jest też przygotowywany - powiedział Massel zapewniając, że zaledwie wczoraj uzyskał pozytywną opinię Komisji Europejskiej dotyczącą projektów rozjazdowych i przejazdowych. - Co do zwiększenia dofinansowania z 70% do 85 %, Komisja Europejska zapowiedziała, że decyzję podejmie za kilka miesięcy, w oparciu o widoczne efekty prac. Dlatego potrzebna jest teraz mobilizacja – powiedział wiceminister transportu.

- Nie zgadzam się z tezą, która padła wczoraj, że celem jest tu wydanie pieniędzy unijnych, a nie efekt. Powiem szczerze - mi nie zależy na konsumpcji środków, a na konkretnych efektach dla podniesienia prędkości. Przykładowo 6 czerwca zaczyna kursować pociąg Eurocity Gdynia-Berlin, gdzie czas przejazdu pomiędzy Gdańskiem a Poznaniem będzie wynosił trzy i pół godziny, a jeszcze niedawno wynosił 5,5 godziny - zakończył Andrzej Massel.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Roman Czubiński 04 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Infrastruktura

Zobacz również:

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Infrastruktura

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Czubiński Roman 04 maja 2023

DB Cargo Polska: Prawo powinno bardziej faworyzować kolej

Prawo i polityka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Infrastruktura

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 12 września 2020

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Prawo i polityka

ProKolej o nieuczciwej konkurencji międzygałęziowej

Roman Czubiński 04 września 2020

EKG: Kolej rozwija się, ale wolniej, niż transport drogowy

Prawo i polityka

Prawo warstwowe to korzyści nie tylko dla kolei

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5