Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Marszałek Warmii i Mazur: Korsze – Ełk wąskim gardłem polskiej kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
28-08-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

W Krajowym Programie Kolejowym przewidziano kilka inwestycji, które PLK zrealizuje na Warmii i Mazurach. – Przez lata zabiegaliśmy o nie w regionie – mówi Gustaw Brzezin, marszałek województwa. Zaskoczeniem natomiast okazała się inwestycja z listy rezerwowej, która zdaje się mieć duże znaczenie dla województwa tysiąca jezior, ale za to o jednym z najmniejszych wskaźników  gęstości sieci kolejowych.

W KPK określono aż pięć ważnych inwestycji, które będą miały miejsce na Warmii i Mazurach. Mowa tutaj przede wszystkim o remoncie linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo - Olsztyn za około 138,1 mln zł, pracach na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk - Szczytno za 198,56 mln zł.

Na liście podstawowej znalazł się także projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo za 220,2 mln zł oraz prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze za około 190 mln zł, które są także kontynuacją zadania z Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015.

Do listy podstawowej dołączono także drugi etap rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejne połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem za 43,77 mln zł. W ramach tego projektu powstaje ok. 1,6 km nowej linii odchodzącej od linii nr 35 przed stacją Szymany do terminala Portu Lotniczego Mazury w Szymanach.

Dużo inwestycji, więc jest w miarę dobrze

– Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego z zadowoleniem przyjął fakt, że gros projektów kolejowych, o które przez lata zabiegano w regionie, znalazło się w projekcie dokumentu – ocenia postanowienia programu marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, Gustaw Brzezin. – Mam tu na myśli przede wszystkim inwestycje w linię 219 Szczytno – Pisz – Ełk, jako kontynuację projektu z perspektywy 2007-2013, linię Olsztyn – Szczytno z łącznicą do lotniska regionalnego w  Szymanach, a także linię 216 Olsztyn – Działdowo. Ta ostatnia pozwoli na szybkie połączenie Olsztyna, stolicy województwa, z korytarzem E 65 Gdynia - Warszawa – wymienia.

Marszałek wskazuje także na ważność dla inwestycji pod względem wpisywania się w sieć TEN-T, czyli m.in. na Warmii i Mazurach linię 353 Iława – Olsztyn – Korsze, a także rewitalizacja linii Gutkowo – Braniewo. – Na tę ostatnią inwestycję zarezerwowaliśmy środki w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 – informuje.

Zgodnie z założoną polityką Rządu, priorytety inwestycyjne określono z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb poszczególnych regionów kraju. W ujęciu terytorialnym priorytety przyczyniają się do poprawy stanu infrastruktury wykorzystywanej w połączeniach pasażerskich pomiędzy Warszawą, a pozostałymi miastami wojewódzkimi, a także między poszczególnymi stolicami województw. Stąd także pojawienie się Olsztyna w inwestycjach w ciągu „Magistrali Wschodniej”: Rzeszów / Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn.

Wąskie gardło polskiej kolei

Z zaskoczeniem jednak przyjęto informację o przesunięciu elektryfikacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze. Marszałek nie ukrywa także zdziwienia co do inwestycji na odcinku korytarza Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk do granicy z Litwą, która także nie znalazła się na liście podstawowej. – Uważamy ten fakt za niedopatrzenie, gdyż jest to inwestycja strategiczna, wyraźnie wykraczająca swoim znaczeniem poza województwo warmińsko-mazurskie – ocenia marszałek Brzezin. – Jest to wąskie gardło polskiej sieci kolejowej, gdzie kolejowy ruch międzyregionalny obsługiwany głównie lokomotywami o napędzie elektrycznym wyraźnie cierpi z powodu braku elektryfikacji tego odcinka – dodaje.

Dodatkowo marszałek zaznacza, że jest to linia w sieci TEN-T, która jest ważna w skali Unii Europejskiej, komplementarna do inwestycji, którą Krajowy Program Kolejowy traktuje priorytetowo, czyli linii 353 na odcinku Iława – Olsztyn – Korsze. – Chcąc osiągnąć efekt sieciowy, po prostu musimy ten odcinek linii 38 zmodernizować – ocenia.

Będą uwagi

Województwo warmińsko-mazurskie nie zamierza zostawić tak tej sprawy. – Będziemy zdecydowanie zabiegać o nadanie priorytetu dla elektryfikacji linii Korsze – Ełk i zrealizowanie jej ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – informuje marszałek. – To kluczowy projekt dla dostępności kolejowej północno-wschodniej Polski, szczególnie dla podregionu ełckiego, czyli obszaru o najniższych wskaźnikach dostępności komunikacyjnej w skali kraju i Unii Europejskiej – dodaje.

Warto dodać, że sam projekt elektryfikacji linii 38 Ełk – Korsze, a także odcinek korytarza Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk są już w zaawansowanej fazie. Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządca infrastruktury, zlecił już nawet przygotowanie dla nich studium wykonalności. – Tym bardziej nie rozumiemy umieszczenia tej inwestycji na liście rezerwowej – ocenia marszałek. – Podkreślam, że przedstawiciele narodowego przewoźnika PKP Intercity m.in. obsługującego tę trasę podkreślali wielokrotnie potrzebę elektryfikacji tej linii – ze względu na konieczność zmiany lokomotywy w Korszach – dodaje. Stosowne uwagi samorząd województwa zgłosił Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju w trybie prowadzonych konsultacji społecznych zakończonych 11 sierpnia.

Szansa na dofinansowanie lub uwolnienie środków

Jak podało nam PLK, podział tej listy na podstawową i rezerwową jest wypadkową odpowiedniego przyporządkowania środków unijnych. – Prowadzimy dla obu projektów przeniesionych na listę rezerwową prace przygotowawcze, aby w przypadku uwolnienia środków lub przyjęcia innego źródła finansowania, było możliwe złożenie wniosku o dofinansowanie i wdrożenie zadań do realizacji – informuje Karol Jakubowski z PKP PLK.

Jak zaznacza Jakubowski, dopiero na etapie prac nad Krajowym Programem Kolejowym zaistniała możliwość wskazania, które inwestycje – przy założeniu wstępnych szacunków ich wartości – mieszczą się w ramach dostępnych środków, a które nie. Jeśli zatem zostaną zarezerwowane środki finansowe dla modernizacji linii Ełk – Korsze inwestycja zostanie zrealizowana.

Główny cel KPK obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Cele szczegółowe programowe obejmują przede wszystkim wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.

Czy Krajowy Program Kolejowy rozmija się z Kontraktami Terytorialnymi? Sprawdź na portalu Monitor!


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partner działu

Hanton

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Zobacz również:

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Prawo i polityka

Najważniejszy dokument kolei. Jest projekt KPK 2030

Jakub Madrjas 21 kwietnia 2023

KPK do 2030 roku. Aktualizacja zamiast następcy

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Biznes

Od 5 do 8 mld zł mniej w przetargach PLK w 2021?

Rzeczpospolita/jm, Rynek Kolejowy 28 kwietnia 2021

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Infrastruktura

Krajowy Program Kolejowy zaawansowany w prawie 53%

Roman Czubiński 16 kwietnia 2021

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

Prawo i polityka

Prokuratura wszczęła postępowanie w sprawie inwestycji PKP PLK

kł, Rynek Kolejowy/Puls Biznesu 12 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5