W Krajowym Programie Kolejowym przewidziano kilka inwestycji, które PLK zrealizuje na Warmii i Mazurach. – Przez lata zabiegaliśmy o nie w regionie – mówi Gustaw Brzezin, marszałek województwa. Zaskoczeniem natomiast okazała się inwestycja z listy rezerwowej, która zdaje się mieć duże znaczenie dla województwa tysiąca jezior, ale za to o jednym z najmniejszych wskaźników gęstości sieci kolejowych.
W KPK określono aż pięć ważnych inwestycji, które będą miały miejsce na Warmii i Mazurach. Mowa tutaj przede wszystkim o remoncie linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo - Olsztyn za około 138,1 mln zł, pracach na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk - Szczytno za 198,56 mln zł.
Na liście podstawowej znalazł się także projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo za 220,2 mln zł oraz prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze za około 190 mln zł, które są także kontynuacją zadania z Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015.
Do listy podstawowej dołączono także drugi etap rewitalizacji i modernizacji linii kolejowych Olsztyn – Szczytno – Szymany (odcinek Olsztyn – Szczytno – linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany – Szczytno – linia kolejowa nr 35) jako kolejne połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem za 43,77 mln zł. W ramach tego projektu powstaje ok. 1,6 km nowej linii odchodzącej od linii nr 35 przed stacją Szymany do terminala Portu Lotniczego Mazury w Szymanach.
Dużo inwestycji, więc jest w miarę dobrze
– Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego z zadowoleniem przyjął fakt, że gros projektów kolejowych, o które przez lata zabiegano w regionie, znalazło się w projekcie dokumentu – ocenia postanowienia programu marszałek województwa warmińsko-mazurskiego, Gustaw Brzezin. – Mam tu na myśli przede wszystkim inwestycje w linię 219 Szczytno – Pisz – Ełk, jako kontynuację projektu z perspektywy 2007-2013, linię Olsztyn – Szczytno z łącznicą do lotniska regionalnego w Szymanach, a także linię 216 Olsztyn – Działdowo. Ta ostatnia pozwoli na szybkie połączenie Olsztyna, stolicy województwa, z korytarzem E 65 Gdynia - Warszawa – wymienia.
Marszałek wskazuje także na ważność dla inwestycji pod względem wpisywania się w sieć TEN-T, czyli m.in. na Warmii i Mazurach linię 353 Iława – Olsztyn – Korsze, a także rewitalizacja linii Gutkowo – Braniewo. – Na tę ostatnią inwestycję zarezerwowaliśmy środki w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 – informuje.
Zgodnie z założoną polityką Rządu, priorytety inwestycyjne określono z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb poszczególnych regionów kraju. W ujęciu terytorialnym priorytety przyczyniają się do poprawy stanu infrastruktury wykorzystywanej w połączeniach pasażerskich pomiędzy Warszawą, a pozostałymi miastami wojewódzkimi, a także między poszczególnymi stolicami województw. Stąd także pojawienie się Olsztyna w inwestycjach w ciągu „Magistrali Wschodniej”: Rzeszów / Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn.
Wąskie gardło polskiej kolei
Z zaskoczeniem jednak przyjęto informację o przesunięciu elektryfikacji linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze. Marszałek nie ukrywa także zdziwienia co do inwestycji na odcinku korytarza Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk do granicy z Litwą, która także nie znalazła się na liście podstawowej. – Uważamy ten fakt za niedopatrzenie, gdyż jest to inwestycja strategiczna, wyraźnie wykraczająca swoim znaczeniem poza województwo warmińsko-mazurskie – ocenia marszałek Brzezin. – Jest to wąskie gardło polskiej sieci kolejowej, gdzie kolejowy ruch międzyregionalny obsługiwany głównie lokomotywami o napędzie elektrycznym wyraźnie cierpi z powodu braku elektryfikacji tego odcinka – dodaje.
Dodatkowo marszałek zaznacza, że jest to linia w sieci TEN-T, która jest ważna w skali Unii Europejskiej, komplementarna do inwestycji, którą Krajowy Program Kolejowy traktuje priorytetowo, czyli linii 353 na odcinku Iława – Olsztyn – Korsze. – Chcąc osiągnąć efekt sieciowy, po prostu musimy ten odcinek linii 38 zmodernizować – ocenia.
Będą uwagi
Województwo warmińsko-mazurskie nie zamierza zostawić tak tej sprawy. – Będziemy zdecydowanie zabiegać o nadanie priorytetu dla elektryfikacji linii Korsze – Ełk i zrealizowanie jej ze środków Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 – informuje marszałek. – To kluczowy projekt dla dostępności kolejowej północno-wschodniej Polski, szczególnie dla podregionu ełckiego, czyli obszaru o najniższych wskaźnikach dostępności komunikacyjnej w skali kraju i Unii Europejskiej – dodaje.
Warto dodać, że sam projekt elektryfikacji linii 38 Ełk – Korsze, a także odcinek korytarza Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk są już w zaawansowanej fazie. Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządca infrastruktury, zlecił już nawet przygotowanie dla nich studium wykonalności. – Tym bardziej nie rozumiemy umieszczenia tej inwestycji na liście rezerwowej – ocenia marszałek. – Podkreślam, że przedstawiciele narodowego przewoźnika PKP Intercity m.in. obsługującego tę trasę podkreślali wielokrotnie potrzebę elektryfikacji tej linii – ze względu na konieczność zmiany lokomotywy w Korszach – dodaje. Stosowne uwagi samorząd województwa zgłosił Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju w trybie prowadzonych konsultacji społecznych zakończonych 11 sierpnia.
Szansa na dofinansowanie lub uwolnienie środków
Jak podało nam PLK, podział tej listy na podstawową i rezerwową jest wypadkową odpowiedniego przyporządkowania środków unijnych. – Prowadzimy dla obu projektów przeniesionych na listę rezerwową prace przygotowawcze, aby w przypadku uwolnienia środków lub przyjęcia innego źródła finansowania, było możliwe złożenie wniosku o dofinansowanie i wdrożenie zadań do realizacji – informuje Karol Jakubowski z PKP PLK.
Jak zaznacza Jakubowski, dopiero na etapie prac nad Krajowym Programem Kolejowym zaistniała możliwość wskazania, które inwestycje – przy założeniu wstępnych szacunków ich wartości – mieszczą się w ramach dostępnych środków, a które nie. Jeśli zatem zostaną zarezerwowane środki finansowe dla modernizacji linii Ełk – Korsze inwestycja zostanie zrealizowana.
Główny cel KPK obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Cele szczegółowe programowe obejmują przede wszystkim wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego oraz poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.
Czy Krajowy Program Kolejowy rozmija się z Kontraktami Terytorialnymi? Sprawdź na portalu Monitor!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.