Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Mamiński: Inwestycje w PKP IC możliwe dzięki dobremu zarządzaniu spółką

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-12-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Mamiński: Inwestycje w PKP IC możliwe dzięki dobremu zarządzaniu spółką
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– PKP Intercity poprawia wyniki finansowe, stąd duża część inwestycji taborowych będzie mogła być prowadzona ze środków własnych spółki. To sukces w zarządzaniu firmą – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Prezes PKP SA obecny był podczas prezentacji nowej strategii taborowej spółki, zakładającej znaczny wzrost nakładów na inwestycje: z 2,5 mld zł do 7 mld zł. Jego zdaniem trzeba wykorzystać dobry czas PKP Intercity, dlatego ponad dwukrotne zwiększenie planu inwestycyjnego to konieczność. 

– Członek zarządu PKP Intercity Artur Resmer mówił o olbrzymim zaangażowaniu środków własnych spółki w modernizację i zakup nowego taboru. Będzie to około 2 mld zł. Jest to możliwe dzięki mądrej polityce finansowej prowadzonej przez firmę, to też efekt zdobycia nowych klientów. Tak dobrego wyniku spółka nie miała nigdy i w tym roku zarobi blisko 270 mln zł. To znaczy, że duża część inwestycji będzie realizowana ze środków własnych – powiedział Krzysztof Mamiński.

– Resztę pieniędzy zapewnią, jak sądzę banki. PKP Intercity jest w dobrej kondycji finansowej i wierzę, że współpraca z taką spółką opłaci się instytucjom finansowym – dodał.

Na wynik PKP Intercity w 2017 roku duży wpływ ma także dokapitalizowanie spółki pieniędzmi od spółki matki – PKP SA. To pieniądze pochodzące z prywatyzacji PKP Energetyka. Około 50 mln euro na konto PKP Intercity jesienią wpłacił także Alstom. Bez nich spółka nie mogłaby pochwalić się tak dobrym rezultatem.

Jaki wynik w przyszłym roku?

Na pytanie o możliwy wynik w przyszłym roku prezes Mamiński powiedział, że spółka będzie chciała utrzymywać obecny, dobry trend. Choć nadchodzące inwestycje taborowe, większe niż w tym roku być może ten wynik nieco obniżą.

– Uwzględniamy takie kalkulacje, ale to są też inwestycje, które pozwolą nam w dłuższej perspektywie czasu ten wynik uczynić jeszcze lepszym. Podobna sytuacja ma miejsce w związku z działaniami inwestycyjnymi PKP PLK. Zamknięcie niektórych tras odstrasza pasażerów od kolei, ale po pierwsze robimy co możemy, by utrudnienia były jak najmniejsze, a po drugie trzeba pamiętać jak te inwestycje poprawią podróże w przyszłości. Kupując nowy i modernizując tabor PKP Intercity będzie mogła wykorzystać planowane skrócenie czasu przejazdu. W konsekwencji wynik znów powinien się poprawić – dodał Mamiński.

Wzrośnie wartość majątku PKP IC. Skąd przewoźnik weźmie pieniądze na tabor?

Artur Resmer, członek zarządu PKP Intercity ds. finansowych przypomniał, że po inwestycjach, w 2020 znacznie wzrośnie wartość majątku PKP Intercity.

– W tej chwili zarządzamy majątkiem wartym 5,7 mld zł. W roku 2020 będziemy dysponowali majątkiem na kwotę 8,3 mld zł, z czego 3 mld zł będzie majątkiem wykorzystywanym do usług publicznych, bardzo poprawiając wizerunek kolei międzywojewódzkiej – powiedział.

W wartym 7 mld zł programie ponad 4 mld zł stanowić będą zakupy nowego taboru. Pozostałe 3 mld zł zostanie przeznaczonych na modernizacje i budowę stacji postojowych i obsługowych taboru w kilkunastu lokalizacjach.

– Stabilne ratingi finansowe, jakie wykonały dla spółki poważne instytucje, bardzo nam pomagają. Jako spółka jesteśmy na tyle dostrojeni, że wypracujemy środki własne na inwestycje. Będzie to kwota ok. 2 mld zł. Wykorzystamy też środki, którymi dokapitalizowały nas PKP SA. 800 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej. 3,6 mld zł – to suma, którą pozyskamy ze źródeł finansowania zewnętrznego. Będą to efektywne, nowoczesne mechanizmy finansowania, pochodzące z różnych instytucji finansowych – dodał Resmer.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5