- Rewitalizacja linii nr 25 nie należy do najważniejszych projektów na terenie województwa łódzkiego - mówi Piotr Malepszak, Pełnomocnik Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Nie będzie też na razie modernizacji odcinka Tomaszów Mazowiecki-Słomianka i budowy łącznicy do Centralnej Magistrali Kolejowej.
15 lutego PKP PLK przedstawiły listę linii kolejowych przewidywanych do "czasowego wyłączenia z eksploatacji" w grudniu 2013 r. Znalazł się na niej odcinek Tomaszów Maz.-Skarżysko Kamienna linii nr 25 o długości 86,833 km. Tymczasem 17 stycznia podpisano porozumienie w sprawie priorytetowych inwestycji w infrastrukturę kolejową w województwie łódzkim. Znalazł się w nim zapis o modernizacji i elektryfikacji odcinka Tomaszów-Opoczno. Budowa łącznicy Słomianka-Opoczno Południe miała pozwolić na skrócenie czasu przejazdu pociągów Łódź-Kraków, a według wicemarszałka Sejmu Cezarego Grabarczyka - stać się wręcz zalążkiem "drugiego Ygreka".
Na spotkaniu 17 stycznia PKP PLK reprezentował Piotr Malepszak. - Na włączenie linii nr 25 do porozumienia z 17 stycznia nalegał marszałek Witold Stępień - twierdzi. - Odcinek Tomaszów Mazowiecki- Skarżysko Kamienna jest ważny dla województwa łódzkiego, jednak nie jest w grupie najważniejszych projektów - mówi przedstawiciel zarządcy infrastruktury. I wymienia linie, na których potrzeby inwestycyjne są pilniejsze: nr 14 (odcinek Łódź Kaliska-Sieradz), 15 (Łódź Kaliska-Zgierz-Łowicz) i 16 (Łódź Widzew-Kutno).
- Modernizacja odcinka Tomaszów-Słomianka wraz z budową łącznicy do CMK jest elementem projektu KDP, który na razie został odsunięty w bliżej nieokreśloną przyszłość - kontynuuje pełnomocnik. W najbliższych latach wjazd z Łodzi i Tomaszowa na CMK będzie nadal możliwy jedynie poprzez linię 22. - Planujemy poprawić parametry tej linii, zlikwidować ograniczenia prędkości i poprawić przepustowość. Będzie to rozwiązanie wielokrotnie tańsze, niż modernizacja i elektryfikacja części linii nr 25 i budowa łącznicy - uzasadnia P. Malepszak. Prace mają objąć także odcinek linii nr 25 z Łodzi do Tomaszowa.
Zdaniem naszego rozmówcy, od grudnia 2014 r. wystarczające połączenie Opoczna z Łodzią zapewni stacja Opoczno Południe na CMK. - Planowany jest dodatkowy bardzo szybki dostęp do stacji z obwodnicy drogowej miasta poprzez transport samochodowy i autobusowy. Z samego Opoczna dojazd do nowej stacji zajmie maksymalnie 10-12 minut, a z bezpośredniego obszaru ciążenia, czyli do 25-30 kilometrów od stacji, do 30-35 minut - twierdzi P. Malepszak. Infrastruktura stacji ma umożliwić ewentualne kończenie biegu także pociągom Regio.
A co z pozostałymi miastami wzdłuż linii nr 25? - Przed wyłączeniem z eksploatacji może ją uratować porozumienie województw: łódzkiego i świętokrzyskiego, skutkujące np. wznowieniem ruchu pasażerskiego na całym odcinku z Tomaszowa do Skarżyska - mówi P. Malepszak. Optymalnym rozwiązaniem byłaby, jego zdaniem, rewitalizacja linii ze środków unijnych w ramach RPO obu województw w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020.
Z rozmów z innymi przedstawicielami zarządcy infrastruktury dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, że w PKP PLK nie ma jednomyślności co do wyłączenia z eksploatacji linii nr 25, generującej znaczny ruch towarowy i będącej w dość dobrym stanie technicznym.