Przedstawiciele 29 samorządów terytorialnych (m. in. prezydent Gdyni, starosta powiatu wieluńskiego i wicemarszałek województwa łódzkiego) oraz organizacji pozarządowych podpisali porozumienie w sprawie pełnej rewitalizacji historycznej Magistrali Węglowej.
Powstałe „Konsorcjum Samorządów dla Rewitalizacji Magistrali Węglowej Śląsk-Porty” ma wspierać między innymi przywrócenie na całym przebiegu linii ruchu pasażerskiego. Obecnie nieczynny w ruchu regionalnym jest odcinek od Herbów Nowych do Inowrocławia: 9 grudnia ubiegłego roku zlikwidowano pociągi Regio ze Zduńskiej Woli przez Chorzew Siemkowice do Częstochowy, a reaktywowane tego samego dnia pod szyldem Kolei Śląskich połączenia Herby Nowe – Kłobuck zawieszono 1 czerwca. Inne zamiary samorządów to budowa infrastruktury towarzyszącej oraz ochrona związanych z „Węglówką” zabytków techniki.
Sygnatariusze chcą działać na rzecz „terminowej i pełnej realizacji Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk” (europejski korytarz towarowy nr 5 Gdynia – Katowice – Ostrawa/Żylina-Bratysława/Wiedeń - /Klagenfurt – Udine – Triest), którego częścią ma stać się obecna linia nr 131 Chorzów Batory – Zduńska Wola – Tczew. Ważną rolę mają odegrać planowane na jej trasie węzły intermodalne, w tym zwłaszcza projektowany „port przeładunkowy” w Zduńskiej Woli Karsznicach w pobliżu skrzyżowania z drogą ekspresową S8.
Źródła związane z Urzędem Miasta Zduńska Wola podają, że to właśnie prezydent tego miasta Piotr Niedźwiedzki był inicjatorem porozumienia. Został on też upoważniony do reprezentowania sygnatariuszy w sprawach dotyczących magistrali.
Dokument podpisano w Gdyni w poniedziałek 9 grudnia. Termin i miejsce wybrano nieprzypadkowo: 8 grudnia przypadła 80. rocznica otwarcia Dworca Morskiego oraz Wolnego Obszaru Celnego w gdyńskim porcie, będącym końcowym punktem magistrali.