NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Lubelskie: Zabraknie środków na przewozy w regionie?

| jar, Rynek Kolejowy 12.02.2019 11

Lubelskie: Zabraknie środków na przewozy w regionie?
fot. jar (2012)
W ramach budżetu województwa lubelskiego na 2019 rok założono podobne środki jak w roku ubiegłym na dofinansowanie kolejowych przewozów regionalnych. Jednak z doniesień medialnych wynika, że brakuje ok. 9,5 mln zł na dotację dla spółki Przewozy Regionalne. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego wskazał, że przewoźnik jeszcze nie przedstawił swoich ostatecznych ustaleń co do wysokości zapotrzebowania na środki.
Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2019 r. marszałek województwa lubelskiego organizuje pociągi regionalne na dziewięciu odcinkach linii kolejowych. Na ten cel w uchwalonym jednogłośnie budżecie przewidziano kwotę 68 704 950,00 zł. Jest ona minimalnie wyższa od kwoty zaplanowanej do wydania na ten cel w 2018 r. Pojawiły się jednak informacje, że środków na utrzymanie połączeń jest zbyt mało – brakuje aż 9,5 mln złotych.

Brakuje środków w budżecie

Remigiusz Małecki, rzecznik marszałka potwierdza tę informację. – Kwota 9,5 mln zł wynika z różnicy pomiędzy ostatnią wersją projektu planu finansowego opracowanego przez Przewozy Regionalne sp. z o.o. na 2019 rok, a kwotą zapisaną w aktualnej wersji budżetu województwa na ten cel (powiększona o 1 584 351,18 zł niedopłaty za przewozy zrealizowane w 2017 roku) – wyjaśnia. – Problem niezakończonego rozliczenia za 2017 rok jest przedmiotem uzgodnień pomiędzy stronami umowy i wynika głównie z ponadplanowego zwiększenia w 2017 roku przez Przewozy Regionalne kosztów taboru – dodaje. Z informacji przesłanej przez rzecznika nie wynika co było powodem „wyższych kosztów taboru”. Być może powodem sporu finansowego jest wykonywanie przed dwoma laty naprawa rewizyjna pięciu pojazdów zmodernizowanych EN57AL, należących do samorządu wojewódzkiego. Przewozy Regionalne wykonały je we własnym zapleczu utrzymaniowym.

Jak wyjaśnia Remigiusz Małecki, operator jeszcze nie ustalił rocznego planu finansowego. Wynika to z konieczności dokonania korekty kosztów energii elektrycznej oraz uwzględnienia dodatkowej opłaty za udostępnienie powierzchni przeznaczonej do odprawy podróżnych, której wprowadzenie zapowiedziały PKP Polskie Linie Kolejowe. W tym miejscu należy zaznaczyć, że odpowiedź udzielona została zanim zarządca narodowej sieci linii kolejowych przesunął termin wprowadzenia dodatkowej opłaty, o czym informowaliśmy tutaj.

Odpływ podróżnych

Należy również zauważyć, że wpływ na rosnące potrzeby przewoźnika może mieć utrata dochodów wynikająca z mniejszej liczby pasażerów. Z uwagi na prowadzone inwestycje przez PKP PLK w ubiegłym roku na terenie regionu doszło do zamknięcia kolejowego ruchu regionalnego na odcinkach trzech najważniejszych linii: Chotyłów – Terespol linii nr 2, Dęblin – Lublin linii nr 7 oraz Lublin Zemborzyce – Kraśnik, potem Kraśnik – Zaklików linii nr 68. Spowodowały to wstrzymanie kursowania pociągów regionalnych i zastąpienie ich autobusami. Taka forma komunikacji negatywnie wpływa na frekwencję. Jak informowaliśmy na naszym portalu, w trakcie obowiązywania komunikacji zastępczej na „linii kraśnickiej” z usług przewoźnika korzystało ok. 40% mniej podróżnych niż w analogicznym czasie przed zamknięciem trasy.

Na uwagę zasługuje konkurencja PKP Intercity, które obniżyło ceny biletów na kilku odcinkach sieci kolejowej w regionie ("bilet taniomiastowy"). Przykładowo, na najbardziej uczęszczanej w ruchu regionalnym trasie Lublin – Chełm cena biletu jednorazowego na przejazd pociągiem TLK jest niższa niż na Polregio. Oferta obowiązuje również na innych odcinkach obsługiwanych przez Polregio, m.in. z Lublina do Dęblina, Lubartowa, Parczewa i Rzeszowa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Lubelskie (982)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Lubelskie (982)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5