W unijnej perspektywie finansowej 2007-2013, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego a lata 2007-2013, zarządca narodowej sieci linii kolejowych miał do wykonania 6 projektów. Obecnie 4 z nich zostały zakończone i rozliczone, a tylko jeden jest w końcowej fazie realizacji.
Województwo lubelskie jako jedno z 11 regionów w kraju zdecydowało się na wsparcie dla modernizacji infrastruktury kolejowej, zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Na listę zadań wpisano 6 dość różnorodnych projektów. Głównie dotyczyły one modernizacji odcinków linii kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych. Założono również poprawę stanu technicznego infrastruktury kolejowej w kilkudziesięciu punktach (przejazdy kolejowo-drogowe, głowice rozjazdowe, perony). Założono budowę nowej linii kolejowej oraz poprawę dostępu do dworca w Lublinie dla pieszych.
Realizowane projekty, w stosunku do zadań realizowanych z podobnych programów w innych województwach, miały stosunkowo niską wartość, a co za tym idzie charakteryzowały się ograniczonym zakresem rzeczowym. Ich łączna wartość, po postępowaniach przetargowych, wyniosła ok. 164 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków unijnych – 111 mln zł. Wykonane inwestycje przyniosły efekt w regionalnym ruchu pasażerskim. Związane z realizowanymi projektami było przywrócenie połączeń pasażerskich na odcinku Lublin – Lubartów (pośrednio Lubartów – Parczew) oraz uruchomienie pociągów z Lublina do lotniska w Świdniku.
Projekty zrealizowane i rozliczone
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Mirosław Siemieniec, Rzecznik Prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, cztery projekty zostały zakończone i rozliczone. Są to:
-
"Modernizacja przejazdów kolejowych w celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami publicznymi na terenie województwa lubelskiego w zakresie urządzeń zabezpieczenia przejazdów",
-
"Modernizacja części infrastruktury technicznej linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk w obrębie przystanku osobowego Lublin Północny oraz stacji Świdnik dla sprawnego skomunikowania aglomeracji",
-
"Modernizacja linii nr 63 Dorohusk – Zawadówka Naftobaza (SZ) na odcinku Granica Państwa Dorohusk-Wólka Okopska w km 0,100 - 4,000",
-
"Budowa toru dojazdowego od stacji Świdnik do terminalu Portu Lotniczego Lublin S.A. w Świdniku wraz z infrastrukturą towarzyszącą".
W przypadku ostatniego z wymienionych zadań w lokalnych mediach podnoszona była sprawa odszkodowań za przejęte 4 działki. Jak wyjaśnia Mirosław Siemieniec, zagadnienie nie wchodzi w zakres realizowanego zadania, a jego zakończenie sprawy związanej z wykupem gruntów jest niezależne od PKP PLK.
Zadania na finiszu
Zakończyła się również realizacja zakresu rzeczowego projektu "Modernizacja linii kolejowej Nr 30 Łuków - Lublin Północny na odcinku Lubartów – Lublin Północny". Przypomnijmy, że względem pierwotnego założenia zadanie to zostało rozszerzone o prace wykonane na terenie Lubartowa. Projekt jeszcze nie został zakończony.
– Aktualnie trwa weryfikacja wniosku o płatność końcową przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego – informuje Rzecznik Prasowy.
Roboty budowlane trwają jeszcze w ramach najbardziej opóźnionego zadania „Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin". Jednak inwestycja realizowana jeszcze „na gruncie” powinna zakończyć się do końca przyszłego miesiąca.
– Obecnie roboty koncentrują się przy wiadukcie kolejowym, na placu Oaza i przejściu podziemnym do peronów. Ten etap powinien być zakończony jeszcze w październiku. Udostępnienie dla pieszych przejścia do peronów nastąpi po uzyskaniu decyzji zgody na użytkowanie. Po tym PLK jako Beneficjent poinformuje Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego o rzeczowym zakończeniu zadania i nastąpi rozliczenie – informuje Mirosław Siemieniec. – PLK ma zgodę na realizację do końca listopada br. pozostałych robót, które są już traktowane w kategorii wydatków niekwalifikowanych – dodaje.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.