Spółka Eiropas Dzelzceļa līnijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na Łotwie, zaprosiła pięć międzynarodowych wykonawców i konsorcjów do składania ofert w przetargu na budowę zasadniczej części trasy. W postępowaniu biorą też udział polskie firmy. Start prac zapowiadany jest na 2023 r.
Zamówienie obejmuje w sumie ok. 200-kilometrowy odcinek linii. Zakres prac nie obejmuje Rygi (od lotniska do stacji Torņkalns i od Dworca Centralnego do Acone), 20-kilometrowgego odcinka transgranicznego na granicy z Estonią, a także terminala towarowego Salaspils. Zamówienie nie obejmuje także elektryfikacji oraz systemów sterowania ruchem. Zadania te są lub będą objęte oddzielnymi zleceniami. Więcej o przetargu piszemy
tutaj.
O udział w postępowaniu ubiegało się sześć konsorcjów, skupiających łącznie 17 wykonawców z ośmiu krajów. Ostatecznie do II etapu
zaproszonych zostało pięć podmiotów – w tym konsorcja z polskim akcentem (Budimex i polski oddział firmy Gulermak). Właśnie poinformowano, że uczestnicy postepowania mogą składać oferty techniczne i finansowe do 31 października. Składane oferty będą ocenianie pod kątem ceny, wpływu na środowisko czy trwałości rozwiązań i zaproponowanych technologii.
Nie jest jeszcze w pełni gotowa dokumentacja projektowa. Dlatego też kontrakt nie będzie rozliczany w oparciu o ogólną, ryczałtową kwotę, tylko z uwzględnieniem jednostkowych kwot za faktycznie wykonane roboty. Ponadto wykonawcy będą brali udział w uzgodnieniach podczas trwających prac projektowych, co ma pozwolić zoptymalizować technologie budowy. W postępowaniu uwzględniono też mechanizmy indeksacyjne – tak, by zamawiający nie musiał przepłacać, jeśli obecne wysokie ceny materiałów w przyszłości spadną.
Prace mają ruszyć w 2023 r. Budowa rozpocznie się w rejonie miejscowości Iecava w okręgu Bauska. Zaplanowano tutaj przyszłą bazę utrzymaniową, która wcześniej służyć będzie jako zaplecze budowy. Większość materiałów budowlanych ma zostać dostarczona koleją. W pierwszej kolejności ma powstać odcinek od lotniska i terminala cargo Salaspils w stronę litewskiej granicy, co pozwoli na szybsze połączenie z europejską siecią kolejową. W drugim etapie wystartują prace przy odcinku od Rygi w kierunku granicy z Estonią.
W sumie w ramach projektu Rail Baltiki powstać ma 870 km normalnotorowej linii: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Wartość kontraktów budowlanych szacowana jest na 5,8 mld euro.