Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo i Grupa Lotos podpisały umowę na sprzedaż wartej 3,2 mld zł ropy naftowej. Cały surowiec do rafinerii Lotosu w Gdańsku przewiezie Lotos Kolej.
Lotos przewiezie ropę
Umowa obowiązywać będzie w latach 2015-2019 z możliwością jej przedłużenia na czas nieokreślony. Szacowana wartość umowy na dzień jej zawarcia wynosi ok. 3,2 mld zł. Dostawy ropy naftowej do rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku rozpoczną się 1 stycznia 2015 r. Surowiec będzie odbierany przez kupującego koleją z terminali kolejowych PGNiG zlokalizowanych w Zielonej Górze. Za transport surowca odpowiedzialna będzie spółka Lotos Kolej.
– To kolejna umowa na sprzedaż ropy naftowej z krajowego wydobycia podpisana w ostatnich miesiącach przez PGNiG. Umowa z Grupą Lotos, powiększająca grono klientów kupujących ropę naftową wydobywaną w Polsce, jest kolejnym potwierdzeniem słuszności realizacji przyjętej strategii dotyczącej m.in. efektywnego zagospodarowania krajowych złóż ropy naftowej i gazu – powiedział Jerzy Kurella, p.o. prezesa PGNiG.
– Po realizacji Programu 10+ Lotos dysponuje jedną z najnowocześniejszych rafinerii na świecie. Nasze instalacje przerabiają różne gatunki ropy naftowej, co pozytywnie wpływa na efektywność i optymalizację produkcji oraz najwyższą jakość paliw. Surowiec z PGNiG sprawdził się w dotychczasowych testach technologicznych, a od 2015 roku rozpoczniemy jego komercyjny przerób w Gdańsku.– podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes grupy Lotos.
Równolegle Lotos prowadzi z PGNiG prace nad zagospodarowaniem złóż lądowych w Polsce. W przyszłym roku spółki planują wykonać pierwszy odwiert poszukiwawczy, który pozwoli potwierdzić potencjał wydobywczy jednej z koncesji.
Jaka przyszłość Lotos Kolej?
Od kilku miesięcy pojawiają się informacje o przyszłości spółki Lotos Kolej. Wiele razy o chęcie przejęcie tego przewoźnika mówiły władze PKP Cargo. – Teraz posiadamy zaledwie 20-proc. udział w rynku przewozu paliw koleją, a więc daleko poniżej progu 40 proc. czy 60 proc., które mamy w większości innych segmentów rynku – mówił pod koniec października ówczesny prezes PKP Cargo SA Łukasz Boroń. Jednocześnie zapewniał, że jeśli tylko będzie taka możliwość PKP Cargo chętnie rozpocznie rozmowy o przejęciu Lotos Kolej czy spółki przewozowej należącej do Orelnu.
Ze strony właściciela Lotos Kolej nie padły żadne ostateczne deklaracje ale prezes społki zapewniał tydzień temu, że rozważane jest znalezienie nowej formuły funkcjonowania Lotos Kolej. – Pójdziemy w kierunku znalezienia partnera dla Lotos Kolej, który da spółce szansę dalszego dynamicznego rozwoju, a nas zabezpieczy w jeszcze bardziej profesjonalny przewóz naszych towarów – wyjaśniał Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos w rozmowie z agencją informacyjną Newseria. – Nie jest to nasz strategiczny kierunek rozwoju. Lotos Kolej osiągnął już prawie 8 proc. w rynku przewozów transportowych i zatrudnia prawie 900 osób. To jest ogromny potencjał do dalszego rozwoju, więc wymaga opieki od właściciela i dalszego wsparcia – dodawał.
Przejęcie Lotos Kolej przez PKP Cargo byłoby ogromnym wzmocnieniem pozycji niedawno sprywatyzowanego przewoźnika. Prezes Olechnowicz zapewniał, że decyzja o tym czy rozmowy będą prowadzone jedynie z wybranymi podmiotami czy będą skierowane szerzej do rynku zapadnie jeszcze w grudniu. Ciągle na nią czekamy.