Mimo zmian kadrowych po ostatnich wyborach samorządowych, w polityce transportowej województwa łódzkiego nie doszło do radykalnych zmian. Władze regionu nadal zamierzają opierać system transportu publicznego na kolei, tworzyć dogodne punkty przesiadkowe między pociągami a komunikacją lokalną, a w dalszej perspektywie – uzupełniać sieć o brakujące połączenia. Na razie w nowym rozkładzie jazdy ma zostać położony większy nacisk na skomunikowania pociągów.
Ogólna wizja rozwoju kolei regionalnej w województwie w najbliższych kilkunastu latach w porównaniu z poprzednią kadencją samorządu nie uległa większym zmianom. Wciąż obowiązuje „Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020 z perspektywą do roku 2030”, uchwalony przez Sejmik Województwa 27 października 2015 r. Określono w nim – między innymi – sieć komunikacyjną, na której Województwo Łódzkie planuje wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. – Celem Zarządu Województwa Łódzkiego jest rozwój transportu kolejowego oraz zwiększenie jego dostępności. Zależy nam zwłaszcza na integracji małych miejscowości z dużymi miastami i zapewnienie mieszkańcom wygodnego środka podróżowania – deklaruje dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWŁ, Grzegorz Jastrzębowski.
Nasz rozmówca podkreśla znaczenie współpracy z administracją rządową oraz PKP SA i PKP PLK. – Na terenie województwa prowadzone są obecnie intensywne prace m.in. na linii nr 14 w kierunku Sieradza (modernizacja odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola – przyp. RC), na linii nr 15 do Łowicza czy 16 do Kutna. Po 20 latach dokończymy też budowę wiaduktu wschodniego na stacji Łódź Kaliska – wylicza. Ostatnia z wymienionych inwestycji będzie miała szczególne znaczenie dla przewozów aglomeracyjnych w granicach Łodzi: odtworzenie dwutorowego wylotu w kierunku stacji Łódź Chojny pozwoli na zwiększenie przepustowości tego odcinka i uruchomienie większej liczby pociągów na łódzkiej Kolei Obwodowej. Inwestycje te są dofinansowywane ze środków unijnych, między innymi z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. – Wpisujemy się w ten sposób także w plany rządu, m.in. program Kolej+, na którego realizację zaplanowano ponad 100 mld zł – twierdzi Jastrzębowski, choć według dostępnych obecnie informacji program ten nie obejmuje na razie ani jednego odcinka położonego na terenie województwa.
Nadal dwaj przewoźnicy
Urząd Marszałkowski nie odpowiedział na pytanie o konkretne cele w zakresie skali przewozów kolejowych, procentowego udziału w strukturze przejazdów w granicach regionu czy procentowego pokrycia kosztów uruchamiania pociągów przez wpływy z biletów. Dyrektor departamentu zapowiada za to zmiany na lepsze w rozkładzie jazdy pociągów regionalnych 2019/2020. – Uzgodniliśmy rozkład jazdy Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ogromny nacisk kładziemy na skomunikowanie pociągów. Tak dobrej oferty nie było od lat. Zależy nam także na tym, aby operatorzy realizujący przewozy na zlecenie województwa funkcjonowali jak najbardziej efektywnie – twierdzi.
W najbliższej przyszłości UMWŁ zamierza nadal dzielić obsługę połączeń regionalnych między dwóch przewoźników. Obecny podział zadań między nimi (połączenia wewnątrz regionu dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, a międzywojewódzkie dla Przewozów Regionalnych) również na razie się nie zmieni. – Obsługę konkretnych połączeń w dużej mierze determinują projekty taborowe, realizowane przez Urząd Marszałkowski i przewoźników kolejowych. Do czasu zakończenia projektów i osiągnięcia wymaganych wskaźników nie planujemy zmian w tym zakresie – zapowiada Jastrzębowski. Według dyrektora samorząd województwa nie zamierza też zacieśniać więzów organizacyjnych między ŁKA a łódzkim oddziałem PR poprzez przejęcie tego ostatniego przez władze regionu (sygnały o możliwości takiego kroku pojawiały się w poprzednich latach).
Prowadzony w poprzednich latach projekt modernizacji najpopularniejszej polskiej serii ezt, kupowanych wcześniej przez samorząd województwa od Przewozów Regionalnych, został już zakończony. – Województwo Łódzkie nie zamierza kontynuować modernizacji EN57 będących własnością województwa – informuje dyrektor departamentu. Działania takie mogą za to podejmować na własną rękę Przewozy Regionalne.
Powstaną nowe węzły multimodalneZa główne czynniki konkurencyjności kolei w stosunku do transportu samochodowego UMWŁ uważa częstotliwość połączeń oraz integrację z komunikacją miejską. Dalszemu wzrostowi popularności kolei będzie sprzyjać, między innymi, budowa kolejowego tunelu średnicowego Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Żabieniec. Oprócz tego, kontynuując działania rozpoczęte w minionej kadencji, Urząd Marszałkowski wraz z PKP PLK przygotowuje się do drugiego etapu budowy zintegrowanych węzłów multimodalnych przy przystankach kolejowych. Elementem przedsięwzięcia będzie m.in. remont budynku dworca w Zduńskiej Woli i budowa na przyległym Placu Żelaznym węzła ułatwiającego przesiadanie się do autobusów miejskich. W Pabianicach siatka przystanków zostanie uzupełniona przez Pabianice Północ w rejonie skrzyżowania z ul. Lutomierską – celem jest skrócenie drogi, jaką muszą pokonać do pociągu mieszkańcy północnej i wschodniej części miasta. Zintegrowane węzły komunikacyjne powstaną także w Łowiczu Przedmieście, Głownie, Strykowie i Domaniewicach. Warto jednak przypomnieć, że w ogłoszonym niedawno przez PKP PLK przetargu na realizację tego zadania jedyna oferta przekroczyła kosztorys przeszło dwukrotnie.
Ułatwianie przesiadek poprzez tworzenie węzłów ma też przynajmniej częściowo rozwiązać problem oddalenia dworców w wielu miastach regionu (Sieradz, Zduńska Wola, Łask, Głowno, Stryków, Łęczyca etc.) od ich centrów i głównych generatorów ruchu. – Rozwijamy także współpracę z samorządami w zakresie integracji rozkładów jazdy transportu kolejowego z innymi środkami transportu. Doskonałym przykładem są także działania podejmowane przez przewoźników kolejowych – mówi Jastrzębowski.