W 2015 roku województwo będzie kontynuować dotychczasową politykę taborową i zmodernizuje kolejne jednostki serii EN57 – zapowiedział na wczorajszej konferencji prasowej marszałek Witold Stępień. Remont składów to jedna z dwóch dużych kolejowych inwestycji, jakie znalazły się w projekcie tegorocznego budżetu województwa łódzkiego.
W tym roku województwo łódzkie zamierza zmodernizować kolejne elektryczne zespoły trakcyjne EN57, które należą do łódzkiego samorządu – ogłosił na wczorajszej konferencji prasowej marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. – Chcemy, by doprowadzać starsze jednostki EZT do nowoczesnego stanu – stwierdził. – Program modernizacji realizujemy od kilku lat i przynosi on znakomite efekty – przekonywał.
Zmodernizują EZT i dokapitalizują ŁKA
W projekcie budżetu na 2015 rok pozycja „zakup i modernizacja taboru kolejowego” opiewa na sumę 15 mln 700 tys. zł i całość tej kwoty ma zostać przeznaczona na remonty EZT. Dotychczas kompleksowe naprawy jednostek elektrycznych kosztowały nieco poniżej 8 mln za jeden pojazd, więc prawdopodobnie założona kwota wystarczy na remont dwóch kolejnych zespołów.
Tegoroczny budżet regionu ma być ostatecznie uchwalony na dzisiejszej sesji sejmiku. Spośród zapisanych w projekcie inwestycji jeszcze jedna tyczy się kolei – to dokapitalizowanie własnej spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna. Zadanie to pochłonąć ma to 10 mln 400 tys. zł. – To kilkusetmilionowe zobowiązanie finansowane jest w niemal 69 proc. z pieniędzy unijnych. Wkład własny to środki wojewódzkie, a proces pokrywania tego wkładu będzie trwał jeszcze przez kilkanaście lat – tłumaczył Witold Stępień.
Stępień: budżet jest zbilansowany i stabilny
Większość tegorocznych inwestycji transportowych finansowanych ze środków UMWŁ będzie jednak związana z drogami kołowymi (wśród nich m.in. przejście drogi wojewódzkiej przez Tomaszów Mazowieckich i trasa Skierniewice – Bolimów w północnej części regionu). Jak podkreślał marszałek województwa, tegoroczny budżet regionu jest stabilny, bo zaplanowane wydatki są mniejsze niż zakładane wpływy (nadwyżka zostanie przeznaczona na pokrycie zobowiązań UMWŁ). Ważną informacją są także plany uruchomienia w tym roku konkursów na wykorzystanie funduszy unijnych zarządzanych przez marszałka, m.in. RPO.
UMWŁ rozpoczął odmładzanie parku taborowego serii EN57 w roku 2010, kiedy zakupił trzy jednostki oznaczone jako EN57AKM sprowadzone do Polski z byłej Jugosławii. Przed rozpoczęciem eksploatacji pojazdy te zostały gruntownie zmodernizowane w ZNTK Mińsk Mazowiecki, a przyjęte wtedy rozwiązania stały się standardem przy remontach kolejnych, już własnych EN57. Choć jednostki oznaczane są różnie – EN57AKM, EN57AKŁ, EN57AL lub po prostu EN57 bez zmiany oznaczenia serii – różnią się jedynie szczegółami.