Partnerzy serwisu:
Pasażer

ŁKA na wszystkich trasach regionu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
kf, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
ŁKA na wszystkich trasach regionu?
Łódź, podobnie jak Warszawa, musi mieć swój sprawny system kolejowy dowożący pasażerów do głównego węzła multimodalnego regionu, Łodzi Fabrycznej – przekonuje Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. IK przygotowuje propozycję ekspansji sieci ŁKA na oddalone od Łodzi obszary województwa, głębszej integracji z innymi gałęziami transportu i poprawy jakości informacji pasażerskiej. Zmiany mogą wejść w życie w perspektywie roku 2020.

 – Kiedy w 2008 roku powstawały pierwsze plany budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, miała ona zmienić podejście do pasażera. Podstawową zmianą miała być pełna integracja komunikacji miejskiej z nowym systemem kolejowym – mówił na czwartkowej konferencji współorganizowanej przez Instytut Kolejnictwa Jan Raczyński z IK. Spotkanie podsumowało pierwszy etap działalności przewoźnika, a przedstawiciel Instytutu, który przygotowuje plan rozwoju ŁKA w perspektywie roku 2020, przedstawił też podstawowe założenia, jakie IK proponuje wdrożyć w ciągu najbliższych lat.

Miała objąć aglomerację, objęła region

Pierwotne założenie znacząco odbiegało od później wybranego modelu. – Koncepcja zakładała budowę ŁKA na terenie ścisłej aglomeracji miejskiej, czyli Łodzi i powiatów ościennych – przypomniał Jan Raczyński. Jego zdaniem późniejsze rozszerzenie obszaru funkcjonowania systemu aż po Sieradz i wkrótce Kutno i Łowicz wynika z dużego oddziaływania Łodzi wzdłuż korytarzy transportowych.

Jak stwierdził Raczyński, większość założeń przyjętych ostatecznie do realizacji do roku 2015 udało się spełnić. Na czas dostarczone zostaną wszystkie zakontraktowane zespoły trakcyjne Flirt III, oddano do eksploatacji wyremontowane linie do Łowicza i do Zgierza, a także wszystkie zmodernizowane przystanki. Wybudowano też kilka nowych peronów (choć pierwotne plany zakładały dużo większą ich liczbę), zaczyna działać baza techniczna ŁKA na łódzkim Widzewie.

Brak przepustowości, opóźnione remonty i różne bilety

– Niestety opóźnia się termin planowanych przez PKP PLK modernizacji linii kolejowych z Łodzi do Zduńskiej Woli i Kutna. Nie wspominam tu o dworcu Łódź Fabryczna, bo ten do końca 2015 r. powinien zostać uruchomiony – dodał przedstawiciel IK. – Będzie to bardzo ważny element, bo dziś kolej aglomeracyjna do centrum Łodzi nie dociera, jest raczej koleją wokół miasta – ocenił. Jedną z największych barier rozwoju ŁKA jest według Jana Raczyńskiego niska przepustowość wychodzących z Łodzi linii – nie tylko jednotorowych szlaków w kierunku Kutna i Łowicza, ale nawet ciągu do Koluszek i Skierniewic. Wyższa niż planowano jest natomiast frekwencja w uruchomionych dotychczas kursach, co skłania do wniosku o pilnej potrzebie rozwiązania problemu braku przepustowości.

Na inną bolączkę dzisiejszego systemu transportowego w regionie zwrócił uwagę Andrzej Massel, zastępca dyrektora IK ds. studiów i projektów badawczych. – Brakuje integracji taryfowej. Dobrym rozwiązaniem jest co prawda wspólny bilet miesięczny na komunikację miejską i kolej, ale jest to rozwiązanie wybiórcze. Brakuje też integracji między koleją a tramwajami w obrębie jednego miasta. Biorąc pod uwagę nowe przystanki kolejowe w Łodzi, to poważny brak – ocenił.

Aglomeracja aż po Opoczno...

Jeszcze w listopadzie mają zakończyć się prace nad koncepcją realizacji kolejnych etapów budowy systemu ŁKA w perspektywie roku 2020. – Kluczowe inwestycje w nadchodzącym okresie to budowa tunelu średnicowego z wybranymi przystankami pośrednimi oraz modernizacja linii do Kutna, Sieradza i Opoczna – zapowiedział Jan Raczyński. – Wciąż trwają rozmowy dotyczące lokalizacji przystanków w tunelu – zaznaczył.

Instytut Kolejnictwa proponuje jeszcze dalsze odejście od modelu obsługi ścisłej aglomeracji na rzecz kompleksowego objęcia siecią ŁKA całego województwa. – Należy włączyć do systemu wszystkie większe miasta regionu, by także one zintegrowały się m.in. biletowo – ocenił. – Dobre doświadczenia z nowym taborem wskazują, że jest to dobry kierunek inwestycji, ale można rozważyć też projekty modernizacyjne. Niskim kosztem pozwalają one osiągnąć bardzo dobry efekt i umożliwiają eksploatację istniejących pojazdów przez kolejne piętnaście lat – mówił.

– Głównym celem będzie natomiast pełna integracja z komunikacją miejską. Można to osiągnąć dzięki integracji planów transportowych różnych szczebli. Chcemy też, by powstał wojewódzki system informacji pasażerskiej spójny z systemem PLK – zapowiedział. Ma on uzupełniać w mniejszych ośrodkach krajowy system, który zafunkcjonuje na ważniejszych przystankach.

... a może i po Wieluń?

W perspektywie roku 2030 IK zarekomenduje natomiast rozważenie włączenia do ŁKA miast, które dziś nie mają dostępu do kolei w ogóle albo mają go dzięki liniom prowadzonym naokrężnie, m.in. Wielunia, Bełchatowa i Brzezin. – To jest na razie tylko propozycja analizy, a nie zapowiedź, że zostanie to zrealizowane – podkreślił Jan Raczyński. – Ważne jest natomiast, by powstawały kolejne nowe przystanki. Musi być ich coraz więcej, bardzo ważna jest ich integracja z komunikacją miejską – wskazywał.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5