Litewski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, spółka Lietuvos geležinkelių infrastruktūra (LGI) otwiera krajową infrastrukturę kolejową dla zagranicznych przewoźników. Pierwszą międzynarodową umowę podpisano z PKP Cargo.
Umowa przewiduje, że LGI będzie świadczyć usługi stanowiące minimalny pakiet dostępu (MPD), a także inne usługi na podstawie odrębnych umów między zarządcą infrastruktury a przewoźnikiem. – Umowa nie tylko pomoże promować transport towarowy między strategicznymi partnerami Litwą i Polską, ale także stworzy warunki wstępne do zwiększenia konkurencji między przewoźnikami na Litwie oraz zapewni najbardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury kolejowej w kraju – mówi Karolis Sankovski, dyrektor generalny LGI cytowany w komunikacie.
W ubiegłym roku Litwa przeszła reformę sektora kolejowego, kończąc wdrażanie tzw. IV pakietu kolejowego UE, którego celem jest utworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Od końca ubiegłego roku za zarządzanie, utrzymanie, rozwój i podstawowe funkcje litewskiej infrastruktury kolejowej – alokację przepustowości oraz ustalanie i pobieranie opłat za korzystanie z publicznej infrastruktury kolejowej – jest odpowiedzialna spóła akcyjna LGI.
Pisaliśmy o tym w tym miejscu.
Jak czytamy w komunikacie, w celu promowania większej konkurencji między przewoźnikami kolejowymi oraz zapewnienia efektywnego wykorzystania krajowej infrastruktury kolejowej, LGI zainicjowała kilka ważnych zmian w aktach prawnych. W kwietniu na mocy decyzji litewskiego ministra transportu i komunikacji zatwierdzono nowe zasady pierwszeństwa przydziału przepustowości w zatłoczonej części publicznej infrastruktury kolejowej. Także zostały zatwierdzone nowe zasady obliczania i płatności za MPD oraz za przydzieloną, ale niewykorzystaną przepustowość. – Nowe zasady pomogą stworzyć warunki wstępne dla rozwoju zrównoważonego systemu transportu towarowego, zwiększyć konkurencyjność transportu kolejowego, rozwijać działalność publicznych centrów logistycznych, wykorzystać mocne strony litewskiego sektora transportowego i zwiększać atrakcyjność krajowego rynku transportowego i logistycznego – czytamy
Nowe zasady pobierania opłat określają procedurę obliczania i opłacania taryfy za przydzieloną, ale niewykorzystaną przepustowość, co ma umożliwić przewoźnikom lepiej i z większą odpowiedzialnością planować i korzystać z krajowej infrastruktury kolejowej. Według Karolisa Sankovskiego, zadaniem zarządcy publicznej infrastruktury kolejowej jest dopilnowanie, aby Litwa w jak największym stopniu przestrzegała litewskich i unijnych aktów prawnych i korzystała z najlepszych doświadczeń najbardziej zaawansowanych krajów europejskich. Nowe przepisy, zgodne z wymogami dyrektyw UE, mają zapewnić wszystkim uczestnikom większą przejrzystość litewskiego rynku kolejowego.