W ubiegłym tygodniu Zarząd Transportu Berlina i Brandenburgii (VBB) zawarł umowę z Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) na obsługę linii regionalnych we Wschodniej Brandenburgii. Zamówienie obejmuje m.in. połączenie Berlina z Kostrzynem, na którym przewoźnik zamierza wykorzystywać pociągi spalinowe bydgoskiej Pesy, a VBB planuje wydłużenie tego połączenia do Gorzowa Wielkopolskiego.
W przetargu, który został ogłoszony 12 grudnia 2011 r. wzięło udział wiele przedsiębiorstw kolejowych. NEB, który już realizuje połączenia na liniach regionalnych RB26 i RB27 przedstawił najkorzystniejszą ofertę pod względem kosztów i jakości. Zamówienie zostało podzielone na dwie części.
Pierwsza obejmuje obsługę przwozów na liniach RB35 Fürstenwalde (Spree) – Bad Saarow Klinikum, RB36 Königs Wusterhausen – Beeskow – Frank¬furt nad Odrą, RB60 Eberswalde – Frankfurt nad Odrą, RB61 Prenzlau – Angermünde – Schwedt nad Odrą oraz RB63 Eberswalde – Joachimsthal. Rozpoczęcie realizacji zamówienia ma nastąpić w grudniu 2014 r. Połączenia będą obsługiwane pojazdami typu „RegioShuttle”, które już dzisiaj można spotkać na części tych linii.
Druga część dotyczy linii RB12 Berlin - Templin, RB25 Berlin - Werneuchen, RB26 Berlin – Kostrzyn oraz RB54 Berlin – Rheinsberg Ich obsługa przez NEB ma się rozpocząć w grudniu 2015 r. W przypadku obu części kontrakt kończy się w grudniu 2024 r.
Przewoźnik ma zamiar na tych połączeniach korzystać zarówno z używanych, jak i nowych pojazdów. Obok wykorzystywanych już na linii RB26 spalinowych jednostek NEB zamierza włączyć do eksploatacji nowe spalinowe zespoły trakcyjne typy „Link” produkowane przez Pesę. Pojazdy z Bydgoszczy mają do tego czasu posiadać dopuszczenie do eksploatacji zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, dlatego będą obsługiwały głównie linię RB26.
Na razie przewoźnik nie chce jednak zdradzić, w jaki sposób chce pozyskać „Linki”. – Więcej informacji nie mogę na razie niestety udzielić – poinformowała nas rzecznika niemieckiego przewoźnika Daniela A. Raphelt i odwołała nas do informacji prasowej, w której przewoźnik potwierdza, iż będzie używał pojazdów typu „Link“.
Być może NEB zamierza wykorzystać spalinowe zespoły trakcyjne zamówione przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Przypominamy, że w ubiegłym roku samorząd ogłosił przetarg na dostawę czterech spalinowych zespołów trakcyjnych, które będą miały homologację na rynek niemiecki. Początkowo wydało się, że pojazdy wyprodukuje Newag, ale do podpisania umowy nie doszło. Ostatecznie województwo odebrało zamówienie nowosądeckiemu producentowi taboru i przekazało Pesie, mimo iż oferta bydgoskiej firmy była o niecały milion zł droższa.
Jednak nie tylko polskie pojazdy mogą cieszyć pasażerów. Jak informuje VBB, w dalszej perspektywie połączenie to powinno być przedłużone we współpracy z polskim przewoźnikiem do Gorzowa Wielkopolskiego. W wyżej wspomnianym kontrakcie zostało to już uwzględnione. Nie została jednak podana konkretna data.
W samym Berlinie, po zakończeniu niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych linie RB12, RB25 oraz RB26 mają być przedłużone do stacji Ostkreutz. Dzięki temu pasażerowie uzyskają w przyszłości bezpośredni dostęp do linii S-Bahn.