Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Linie regionalne bez pomysłu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
14-03-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Linie regionalne bez pomysłu
Brak kompleksowego w skali kraju programu inwestycyjnego dedykowanego dla regionalnych linii kolejowych powoduje, że PKP PLK musi polegać na dobrej woli samorządowców w sferze Regionalnych Programów Operacyjnych. Ci mają jednak często sprzeczne interesy.

Obserwując ostatnie dziesięć lat inwestycji w obrębie modernizacji, rewitalizacji czy rehabilitacji linii kolejowych w Polsce wydaje się, że priorytety inwestycyjne są ułożone prawidłowo. Magistrale modernizowane są w pierwszej kolejności, linie regionalne w zależności od możliwości finansowych samorządów albo ich politycznej woli – później. Priorytetyzacja tychże inwestycji, oparta o pewne strategie, musiała mieć miejsce przy ograniczonych środkach finansowych. Niemniej jednak można odnieść wrażenie, że o ile międzywojewódzkie linie kolejowe są lub w najbliższej przyszłości będą zmodernizowane, o tyle większość regionalnych szlaków czeka agonia.

Krytycznie wydłużające się remonty odsuwają w nieznaną przyszłość chwilę, w której trzeba będzie wreszcie skupić uwagę i środki na potrzebnych i ekonomicznie uzasadnionych liniach kolejowych o znaczeniu regionalnym. Nie ma mowy o systemie kolejowym w Polsce bez uwzględnienia szlaków regionalnych i nie ma mowy o ich uwzględnieniu przy obecnym tempie inwestycji czy systemowym podejściu do tematu, które kuleje. Szereg prac w ujęciu lokalnym wykonano, ale to wciąż za mało.

Od lat pojawia się pytanie, w jaki sposób rozwiązać problem linii stykowych, np. Żywiec - Sucha Beskidzka czy Stróże - Jasło, gdzie samorządowcy nie dochodzą do porozumienia, ponieważ ich priorytety inwestycyjne się wymijają? Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju deklaruje, że problem linii kolejowych przebiegających przez co najmniej dwa województwa jest mu znany. Niestety MIR nie posiada  narzędzi, które mogłyby w pewnym stopniu wpłynąć na samorządowców w kwestii współpracy. Kontrakt Terytorialny może pod tym względem okazać się instrumentem nieefektywnym.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bittel: Jeszcze trzy umowy i przekroczymy 50 miliardów

Infrastruktura

Bittel: Jeszcze trzy umowy i przekroczymy 50 miliardów

Jakub Madrjas 22 lipca 2019

PLK wydała w zeszłym roku 4,1 mld złotych

Biznes

PLK wydała w zeszłym roku 4,1 mld złotych

jm, Rynek Kolejowy/PR24 13 stycznia 2017

Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy

Biznes

Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 15 września 2015

Jeszcze możesz zgłosić uwagi do Dokumentu Implementacyjnego Strategii Rozwoju Transportu

Infrastruktura

RBF: W Dokumencie Implementacyjnym brakuje modelu ruchu

Biznes

RBF: W Dokumencie Implementacyjnym brakuje modelu ruchu

jm, Rynek Kolejowy/RBF 06 lutego 2014

Zobacz również:

Bittel: Jeszcze trzy umowy i przekroczymy 50 miliardów

Infrastruktura

Bittel: Jeszcze trzy umowy i przekroczymy 50 miliardów

Jakub Madrjas 22 lipca 2019

PLK wydała w zeszłym roku 4,1 mld złotych

Biznes

PLK wydała w zeszłym roku 4,1 mld złotych

jm, Rynek Kolejowy/PR24 13 stycznia 2017

Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy

Biznes

Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy 15 września 2015

Jeszcze możesz zgłosić uwagi do Dokumentu Implementacyjnego Strategii Rozwoju Transportu

Infrastruktura

RBF: W Dokumencie Implementacyjnym brakuje modelu ruchu

Biznes

RBF: W Dokumencie Implementacyjnym brakuje modelu ruchu

jm, Rynek Kolejowy/RBF 06 lutego 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5