Partnerzy serwisu:
Biznes

Liberadzki: Powinniśmy się cieszyć, że budżet został odrzucony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
15-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ak, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Liberadzki: Powinniśmy się cieszyć, że budżet został odrzucony
- Zakwestionowanie przez Parlament budżetu oznacza po pierwsze wyjaśnienie sprawy zaplanowanego deficytu. Ten planowany deficyt oznacza 51 miliardów euro. Co to oznacza praktycznie? Po pierwsza złamanie zasady traktatu Lizbońskiego, że Unia nie ma prawa mieć deficytu – mówi poseł Parlamentu Europejskiego, Bogusław Liberadzki.

- Nie możemy wejść świadomie w deficyt bez koncepcji jego pokrycia. Mamy podatek od transakcji finansowych. Mniej niż połowa państw wprowadziła go u siebie, ale Polska nie wprowadziła. Nie może więc wejść, bo nie ma stosownej większości – wyjaśnia Liberadzki.

Zdaniem posła, inną możliwością pokrycia deficytu jest odebranie po jakimś czasie dofinansowania państwom beneficjentom proporcjonalnie do udziału w funduszach europejskich. - Jeżeli jest to prawdą, to wtedy Polska musiałaby oddać co najmniej 10 miliardów euro, ponieważ 22 % funduszy strukturalnych jest przeznaczone dla Polski. W tym momencie mamy nie 73, a 63 miliardy, taka wiadomość tylko na 2 czy 3 lata byłaby wiadomością dla nas dobrą. Chcemy zagwarantować, że kwoty przyznane są kwotami rzeczywistymi – mówi Liberadzki.

- Ponadto  projekt budżetu ma to do siebie, że zakłada dalsze redukcje planowanych nakładów na przykład na transeuropejskie sieci transportowe. Jeżeli udałoby się zamieścić w sieciach połączenia ze Szczecina przez Poznań do Wrocławia, ze Szczecina do Berlina, z Berlina przez Gorzów do Gdańska - przez obcięcie kwot należy się spodziewać, że i te projekty po prostu zostaną przesunięte.

Według polityka, nadszedł dobry moment, aby na Komisji Europejskiej można było wymóc  wiążące decyzje. -Teraz rozpocznie się trialog, czyli dyskusje między Radą, Komisją, a Parlamentem. Mamy na ten trialog co najmniej trzy miesiące. Musi się w tym czasie znaleźć jakieś rozwiązanie – podkreśla poseł.

Liberadzki uważa, że dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie elastycznych linii działania. – Jeżeli w jakieś linii budżetowej nie wykorzystamy środków to przesuwamy je na inną linię budżetową. Na przykład mamy nie w pełni wykorzystane wszystkie środki na transport kolejowy w tym budżecie – rząd chciałby je przesunąć na drogi, jednak nie może – informuje polityk.

- Rok 2014 będzie rokiem wydatkowania wciąż  pieniędzy z obecnej pespektywy finansowej, a pewnie i rok 2015. A zatem nie uruchomimy w odpowiedniej kwocie środków z nowej perspektywy. Nie chciałbym, żeby nam powiedziano w roku 2017, że cała pula z 2014 roku przepadnie. Potrzebna jest ta elastyczność – wyjaśnia Liberadzki. 

Zdaniem polityka konieczne jest także dokonanie przeglądu stanu budżetu.-  Ten budżet jest przygotowany przy założeniu, że będzie wiecznie trwający kryzys. A ja się nie zgadzam na powiedzenie z góry, że przez najbliższe 8 lat będzie trwał kryzys. Musimy podjąć wysiłki, żeby spróbować z niego wyjść. I stąd właśnie stanowisko parlamentu i to jest dobrze rozumiany interes, także Polski – mówi poseł.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

Prawo i polityka

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

lp, Rynek Kolejowy 23 listopada 2015

Liberadzki: Na razie Polsce nie potrzeba nowych linii kolejowych

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Parlament Europejski 02 grudnia 2014

Zobacz również:

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

Prawo i polityka

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

lp, Rynek Kolejowy 23 listopada 2015

Liberadzki: Na razie Polsce nie potrzeba nowych linii kolejowych

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Parlament Europejski 02 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5