Drożej i dłużej niż pierwotnie planowano potrwa modernizacja linii kolejowej z Toszka w stronę Kędzierzyna Koźla. Powodem jest znacznie rozszerzony zakres kontraktu, który objął m.in. wymianę sieci trakcyjnej i odbudowę toru.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w październiku 2017 roku z Porr umowę wartą 180 mln zł na prace na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Sławięcice – Stare Koźle. Termin realizacji prac zadeklarowany w przetargu
wynosił 25 miesięcy i upłynął w listopadzie 2019 roku. Jak informowaliśmy, potem
został wydłużony do grudnia 2019 roku ze względu na dodatkowe prace.
Prace o połowę dłuższe
Jednak PLK dopiero teraz – rok później – poinformowała o zakończeniu zasadniczych prac; wszystkie roboty mają się zakończyć jeszcze później, bo w kwietniu 2021 roku. – Termin zakończenia wynika z rozszerzonego zakresu prac. Ustalono, że optymalnym dla linii rozwiązaniem będzie całkowita wymiana sieci trakcyjnej na typ sieci ciężkiej. Takie rozwiązanie zapewniło lepsze warunki przejazdu pociągom towarowym. Prace nie powodowały zmian w organizacji ruchu pociągów – informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK
Rozszerzony zakres prac dotyczył też przebudowy drugiego toru na linii kolejowej 153 (Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki), dł. 16,5 km, wraz z wzmocnieniem podtorza i odwodnieniem. Program Funkcjonalno-Użytkowy przewidywał tylko remont z pojedynczą wymianą podkładów. – Dzięki wykonanym pracom, możliwy jest przejazd większej liczby składów między Kędzierzynem-Koźlem – Rudzińcem Gliwickim i Toszkiem Północ – stwierdza przedstawicielka PLK, podkreślając, że obecnie na trasie kursuje dwukrotnie więcej składów niż rok temu.
Jak informuje "RK" Siegfried Weindok, członek zarządu Porr, aneksów do umowy na modernizację linii podpisano w sumie pięć. Według zapisów ostatniego z nich, termin uległ wydłużeniu do 41 miesięcy od daty rozpoczęcia, czyli upłynie w marcu 2021, a kwota kontraktowa wzrosła ze 165 mln zł do 258 mln zł (netto). Przedstawiciel wykonawcy również zwraca uwagę na duży zakres robót dodatkowych, dzięki czemu osiągnięte zostaną dużo lepsze parametry infrastruktury kolejowej niż przewidywał to wstępnie Program Funkcjonalno-Użytkowy.
Efekty modernizacji
Jak informuje PKP PLK, pociągi towarowe już teraz mogą pokonywać odcinek z prędkością do 90 km/h, dzięki czemu skrócił się czas przewozu towarów. Na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Sławięcice – Stare Koźle wymieniono w sumie 40 km torów. Zamontowany został tzw. ciężki typ sieci, co zapewnia dobre warunki przejazdu pociągom towarowym. Jest 30 nowych rozjazdów oraz przebudowa 45 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 mostów i 12 wiaduktów.
Zmodernizowany został most kolejowy o długości 67 metrów między Sławięcicami a Kędzierzynem-Koźlem nad Kanałem Kędzierzyńskim oraz most na Kanale Gliwickim, a także m.in. wiadukty kolejowe w Paczynie i Pisarzowicach koło Toszka. Przebudowano nastawnie m.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim.