Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Kujawsko-Pomorskie: Sejmik przyjął plan transportowy. Nie będzie ograniczenia roli kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
30-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Kujawsko-Pomorskie: Sejmik przyjął plan transportowy. Nie będzie ograniczenia roli kolei
Na poniedziałkowej sesji (29.09) Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego przyjął „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego”. Z dokumentu wykreślone zostały ostatecznie zapisy postulujące likwidację kilku linii kolejowych w regionie.

Postulat teki został wpisany do projektu planu, który został przedstawiony w sierpniu do konsultacji społecznych („Transport Publiczny” pisał już jednak na początku tego roku, iż szykowane są takie zapisy planu). W projekcie znajdował się zapis, iż po 2020 r. (kiedy kończy się kontrakt z Arrivą RP) należy rozważyć likwidację przewozów pasażerskich w sumie na 6 liniach w województwie, cechujących się niską frekwencją. Gdyby tak się stało, wówczas m.in. połączenia kolejowe utraciłaby 30-tysięczna Brodnica, a szereg miejscowości w Borach Tucholskich zostałoby prawdopodobnie odciętych od świata. Autorzy planu postulowali zastąpienie pociągów autobusami. Silnie zaakcentowali wady transportu kolejowego (wysokie koszty), natomiast praktycznie pominęli jego atuty.

22 linie kolejowe, 45 linii autobusowych

Na etapie konsultacji społecznych projekt ograniczenia roli kolei spotkał się jednak z protestami, w związku z czym władze województwa zdecydowały o wykreśleniu tego postulatu. Ostatecznie, zgodnie z zapisami przyjętego planu, kluczową rolę w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim odgrywać będzie kolej, a wojewódzka sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się będzie z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, powiązanych i uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. Jednocześnie, jak zakłada plan, w pięciu największych miastach regionu powstanie 11 zintegrowanych, „strategicznych” węzłów przesiadkowych umożliwiających przesiadki do środków komunikacji o zasięgu ponadregionalnym. Pozostałymi węzłami systemu będą zintegrowane platformy przesiadkowe (w liczbie 36), zlokalizowane w stolicach powiatów oraz innych generujących znaczący ruch pasażerski miejscowościach.

– Aż 60 procent osób, które obecnie poruszają się wyłącznie prywatnymi środkami transportu, deklaruje, pod pewnymi warunkami, chęć by przesiąść się do pociągów. Dlatego zdecydowaliśmy się na kontynuację wielkiego wysiłku inwestycyjnego i organizacyjnego, który powinien sprawić, że zechcą to uczynić – mówił podczas sesji Sejmiku marszałek województwa Piotr Całbecki.

Nowe instytucje nadzorujące transport

Władze województwa informują, że zamierzają przyciągnąć mieszkańców do kolei m.in. zwiększeniem liczby pociągów (na trasie Bydgoszcz – Toruń mają kursować docelowo aż 32 pary pociągów), dalszymi inwestycjami w infrastrukturę, tworzeniem zintegrowanych rozkładów jazdy i pracami nad zintegrowanym biletem wojewódzkim. Potwierdziły się też wcześniejsze informacje nt. tego, iż władze województwa zamierzają powołać dwa nowe organy zajmujące się transportem: Zarząd Wojewódzkiego Transportu Publicznego i Wojewódzką Radę Transportu Publicznego. Zarząd będzie jednostką samorządu województwa, której misją będzie udoskonalanie przyjętych rozwiązań i koordynacja działań operacyjnych. Rada będzie natomiast społecznym ciałem doradczym, złożone z przedstawicieli samorządów lokalnych, stowarzyszeń pasażerów, przewoźników oraz ekspertów.

Tekst pochodzi z portalu Transport-publiczny.pl


Zapraszamy na Kongres Kolejowy 2014, który odbędzie się 9 października i po raz pierwszy gości w Łodzi. To miasto, które od dłuższego czasu imponuje skalą i wielkością inwestycji w transport szynowy, udowadniające, że jest on niezbędny dla rozwoju nowoczesnych metropolii. Temat przewozów w regionach będzie omawiany podczas debaty pt. "Koleje regionalne szansą rozwoju regionów". Szczegółowy program dostępny na stronie Kongresu. Podczas tegorocznej edycji poruszone zostaną następujące zagadnienia:

  • Ile kolei w Polsce, ile UE na kolei?
  • Kolej wobec unijnej perspektywy budżetowej 2014+. Podsumowanie doświadczeń i drogowskazy na nową perspektywę
  • Jednolity rynek kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce
  • Polska infrastruktura kolejowa – wielki projekt modernizacyjny
  • Rewitalizacja terenów pokolejowych
  • Czy pasażerowie doczekają jednolitego systemu informacji pasażerskiej i sprzedaży biletów?

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5