Jeżeli wynik testów systemu będzie pozytywny, to w połowie roku Koleje Śląskie powinny zakończyć negocjacje z PKP Intercity ws. sprzedaży biletów dalekobieżnego przewoźnika.
Kwestia sprzedaży biletów PKP IC przez KŚ jest o tyle istotna, że KŚ przejęły w grudniu 2012 r. obsługę pociągów wewnątrz całego województwa od Przewozów Regionalnych, a w kasach PR sprzedawane były wcześniej bilety PKP IC. Brak takiej możliwości w przypadku systemu sprzedażowego KŚ powoduje problemy z dystrybucją biletów PKP IC na terenie woj. śląskiego.
Michał Wawrzaszek z Kolei Śląskich mówi „Rynkowi Kolejowemu”, że trwają testy systemu sprzedaży biletów KŚ pod kątem rozszerzenia jego funkcjonowania o sprzedaż biletów IC, przewoźnicy prowadzą też rozmowy w kwestii porozumienia o sprzedaży biletów.
– Obie strony są zainteresowane tematem wzajemnej sprzedaży biletów. Ustalenia formalno-finansowe zostały już rozpoczęte i będą kontynuowane po trwających testach systemu sprzedaży biletów. Powyższy system musieliśmy zmodyfikować i dostosować do nowych warunków sprzedaży, uwzględniając np. możliwość sprzedaży biletów z rezerwacją miejsc). Jeżeli wynik przeprowadzanych testów będzie pozytywny, przewidujemy, że negocjacje formalne zakończą się w połowie roku – mówi Michał Wawrzaszek.
Przedstawiciel KŚ dodaje, że na razie rozpatrywana jest jedynie kwestia sprzedaży biletów PKP IC przez KŚ, a nie integracji taryfowej. KŚ nie wykluczają jednak, że w przyszłości zostanie nawiązana także współpraca w kwestii wspólnych biletów.
Rozszerzenie systemu sprzedażowego KŚ wymaga zmiany oprogramowania systemów komputerowych, które dostarcza PKP Informatyka. Ewa Jońska, dyrektor Departamentu Marketingu i Komunikacji PKP Informatyka, nie chciała jednak ujawnić szczegółów – finansowych i technicznych – rozszerzenia systemu KŚ.
– PKP Informatyka w swoim portfolio ma rozwiązania dla różnych kanałów sprzedaży biletów: kas stacjonarnych, terminali mobilnych, automatów biletowych, sprzedaży internetowej i komórkowej, z których korzystają kolejowi przewoźnicy pasażerscy, w tym regionalni, ogólnopolscy i europejscy (możliwość zakupu biletu w Polsce na przejazd za granicą). Nasze systemy mogą obsługiwać wielu przewoźników i często taka funkcjonalność jest określana przez danego przewoźnika na etapie zamawiania systemu sprzedaży. Może być również zamówiona dodatkowo jako uzupełnienie funkcjonującego już systemu. W sytuacjach, gdy klient PKP Informatyki zdecyduje się na uruchomienie funkcjonalności umożliwiającej sprzedaż biletów innych przewoźników i ją u nas zamówi, my dostarczymy mu takie oprogramowanie – mówi Ewa Jońska.