Partnerzy serwisu:
Świat

Kraje UE wymienią klocki hamulcowe w pociągach towarowych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Kraje UE wymienią klocki hamulcowe w pociągach towarowych?
Szykuje się wielka modernizacja systemów hamowania pociągów na terenie całej Unii Europejskiej. Komisja Europejska przygotowała projekt przyczyniający się do ograniczenia emisji hałasu w kolejowym transporcie towarowym. Nowe przepisy będą nie bez znaczenia dla polskiego przewoźnika - PKP Cargo. - Jesteśmy świadomi możliwej konieczności dostosowania się do nowych przepisów, ale koszty i wpływ na działalność biznesową będą znane w momencie, kiedy poznamy ostateczny kształt rozwiązań - informuje przewoźnik.

Proponowana przez Komisję Europejską zmiana polega na wyeliminowaniu niespełniających norm emisji hałasu starszych, żeliwnych klocków hamulcowych na kompozytowe. To według unijnych urzędników rozwiązanie znacznie tańsze i prostsze do przeprowadzenia, niż np. obowiązkowa wymiana wagonów na pojazdy spełniające restrykcyjne normy emisji hałasu.

Niemcy prekursorami

Projekt tego typu rozpoczął się już w minionym roku w Niemczech. Zmodernizowano wówczas systemy hamowania w 200 składach. W tym przypadku wymieniono klocki hamulcowe z tradycyjnych żeliwnych na klocki kompozytowe typu LL, które ograniczą emisję hałasu nawet do 10 decybeli. To oznacza obniżenie poziomu hałasu odczuwanego przez człowieka nawet o połowę.

Zastosowane klocki kompozytowe typu LL, po dwóch latach badań prowadzonych przez Międzynarodowy Związek Kolei UIC, otrzymały dopuszczenie do eksploatacji. Klocki typu LL mają niski współczynnik tarcia i są wykonane z materiałów kompozytowych. Jak zapewnia niemiecki przewoźnik, to relatywnie tania metoda na obniżenie poziomu hałasu w wagonach niespełniających norm dotyczących emisji hałasu. W ramach rządowego programu niemieccy operatorzy mogą już teraz ubiegać się o wsparcie projektu modernizacji klocków hamulcowych w wysokości do 50%. Tylko DB Schenker ma objąć programem ograniczania emisji hałasu ok. 60 tys. wagonów.

Unia pomoże

Jak informuje PAP, z proponowanego projektu wynika, że w części jego przeprowadzenie będzie mogło być finansowane z unijnego programu transportowego "Łącząc Europę" (CEF). Przewoźnicy będą mogli ubiegać się o środki na wymianę klocków także w ramach budżetów poszczególnych państw członkowskich, ale na współfinansowanie modernizacji systemów hamowania będzie można liczyć tylko do 2021 roku. Według Komisji Europejskiej, obowiązek wymiany klocków hamulcowych przyspieszy proces ograniczania emisji hałasu w ruchu towarowym. Problem dotyczy wagonów produkowanych przed 2006 rokiem. Pozostałe są już wyposażone w nowocześniejsze i mniej hałaśliwe systemy.

PKP Cargo czeka na ostateczne rozstrzygnięcia

– PKP Cargo aktywnie uczestniczyło w konsultacjach tego projektu, wskazując na ważne dla nas wątki i aspekty nowych regulacji dotyczących ruchu towarowego. Jesteśmy świadomi możliwej konieczności dostosowania się do nowych przepisów, ale koszty i wpływ na działalność biznesową będą znane w momencie, kiedy poznamy ostateczny kształt rozwiązań  informuje biuro prasowe PKP Cargo. Jak czytamy w komentarzu dla "Rynku Kolejowego", w nowych regulacjach najważniejsze będzie to, by nakładane wymogi pod względem ilościowym i jakościowym oraz czas określony na dostosowanie się, nie dyskryminowały części przewoźników, różnicując sposoby i poziom dofinansowania modernizacji taboru ze źródeł zewnętrznych, od parametrów wykorzystywania w przewozach modernizowanego taboru (np. odległość przewozu).

 Ważne też będą zasady i rozmiary pozyskiwania dofinansowania unijnego na potrzebną modernizację taboru  informuje przewoźnik.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5