Partnerzy serwisu:

Koniec prac koncepcyjnych nad KDP w 2015 roku. Co dalej?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-05-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Koniec prac koncepcyjnych nad KDP w 2015 roku. Co dalej?
– Wszystkie prace studialne nad koleją dużych prędkości w Polsce zostaną zakończone w 2015 r. – powiedział podczas konferencji poświęconej KDP Jan Raczyński z Instytutu Kolejnictwa. Czy prace te zostaną skonsumowane w następnych latach?

– W roku 2013 r. wybrano najkorzystniejszy przebieg linii Y, w 2014 ukończono studium nad przygotowaniem węzłów kolejowych w Poznaniu, Łodzi i Wrocławiu. Obecnie w trakcie realizacji jest wstępne studium wykonalności nad połączeniem Wrocław – Praga i Poznań – Berlin jako przedłużenie Y. Prace zostaną zakończone jeszcze w tym roku – dodaje, a w wierze w sensowność budowy zupełnie nowej linii pomiędzy Dolnym Śląskiem i Czechami wspiera go Jan Ilik z Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej.

– Plany budowy linii kolejowych w Czechach opierają się na założeniu, że tworzymy szybkie połączenia nie tylko dla siebie, ale po to, aby stworzyć komplementarną sieć linii w Europie Środkowej. Chcemy też odejść od zastanego, często XIX-wiecznego układu linii. Pomysł z budową linii KDP między Pragą a Wrocławiem wpisuje się w naszą strategię – powiedział Jan Ilik.

Jan Raczyński wyjaśniał też, dlaczego planowana linia Y zakłada przejazd przez węzeł łódzki, zamiast połączyć bezpośrednio stolicę z Wrocławiem i Poznaniem.

– To o kilkadziesiąt kilometrów więcej, jednak w wypadku kolei dużych prędkości, to tylko kilka minut dłuższej podróży. Ponadto wykorzystane zostały doświadczenia zachodnioeuropejskie, które pokazują, że w wytyczaniu nowych linii KDP potoki trzeba łączyć – powiedział specjalista z IK.

Podczas konferencji przypomniano, że projekt KDP to nie tylko linia Y.  Na części Centralnej Magistrali Kolejowej podniesiono prędkość oraz wykonano studium podniesienia prędkości do 300 km/h, który zakłada zmianę zasilania sieci trakcyjnej na linii. W 2015 r. hiszpański IDOM z partnerami zakończy wszystkie prace przygotowawcze przed budową KDP. Co dalej stanie się z projektem zamrożonym przez byłego już Ministra Infrastruktury i Rozwoju Sławomira Nowaka?

– Jestem zdania, że prace przy budowie Y powinny być nadal prowadzone. Powinno się rozpocząć przygotowania związane z dokładnym ustalaniem przebiegu linii. Gdybyśmy rozpoczęli prace budowalne w 2020 r., moglibyśmy skończyć linię 10 lat później. Nie stać nas na dalsze opóźnianie prac przy tej linii. Po 2017 r. spadki przewozów pasażerskich znów będą widoczne, bo zakończą się bardzo liczne inwestycje drogowe, głównie w drogi ekspresowe. Kolej musi stać się konkurencyjna wobec transportu drogowego – zakończył Jan Raczyński.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Zobacz również:

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Infrastruktura

Kujawsko-pomorskie apeluje o dodatkową linię KDP

Jakub Madrjas 21 lipca 2023

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Prawo i polityka

Litwa i Rumunia: Czego nas nauczyła wojna w Ukrainie?

Infrastruktura

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Innowacje

Wietnam rozważa budowę kolei dużych prędkości

Tomasz Śniedziewski 16 sierpnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5