Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Koniec plagi ekranów? Ministerstwo zmieni prawo

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
12-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstwo Środowiska

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Koniec plagi ekranów? Ministerstwo zmieni prawo
 Ministerstwo Środowiska zapewnia, że widzi coraz większy problem z budowaniem ogromnej ilości ekranów akustycznych. Nie dość, że podnosi to koszty inwestycji, to jeszcze powoduje zakłócenie ładu przestrzennego. MŚ zapowiada zmianę rozporządzenia określającego dopuszczalne normy hałasu, a następnie zmiany w prawie.

Jak deklaruje Ministerstwo Środowiska, ekrany to plaga i często tylko pozornie skuteczna walka o bezpieczny dla uszu poziom hałasu. Narzekają i mieszkający przy zastawionych ekranami drogach i sami drogowcy, słono płacąc za dodatkowy element budowy. Jak skutecznie walczyć z niepotrzebnymi ekranami? –Chcemy przede wszystkim kompleksowo, ale też szybko rozwiązać problem, dlatego potrzebujemy kilku różnych, skoordynowanych ze sobą działań. Pierwsze z nich, zmianę prawa, właśnie rozpoczęliśmy, pokazując projekt rozporządzenia i otwierając je na uwagi – mówi minister środowiska, Marcin Korolec.

O co tyle hałasu?

Natężenie ruchu drogowego gwałtownie rośnie w ciągu ostatnich lat. Równie szybko co samochodami, polskie drogi zapełniły się ekranami, które często szpecą krajobraz. Ekrany są też konieczne na wielu odcinkach modernizowanych linii kolejowych. Mają zasłonić choćby warszawskie Powiśle. Ekrany to sposób ograniczenia hałasu, który jak wielu twierdzi, zmniejsza bezpieczeństwo, ograniczając widoczność przy drogach, szpeci otoczenie, a przede wszystkim spełnia swą podstawową rolę nie najlepiej, lub porównywalnie do szpalerów drzew i krzewów. Jak pokazują wstępne analizy dla Ministerstwa Środowiska, nawet budowa wielu kilometrów kosztownych ekranów akustycznych o najwyższych parametrach technicznych nie jest często w stanie zapewnić dotrzymania obowiązujących norm hałasu.

Ministerstwo Środowiska prowadziło dotąd rozmowy z różnymi środowiskami zainteresowanymi rozwiązaniem problemu plagi nieskutecznych ekranów. – Naszymi partnerami są m.in. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, ale też praktycy, którzy na co dzień stosują prawo środowiskowe i mogą powiedzieć nam, gdzie leży problem, np. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska czy Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – podkreśla minister Marcin Korolec.

Decybele do wymiany

Między innymi na tej podstawie Ministerstwo Środowiska proponuje pierwszy z kilku kroków, które trzeba zrobić, żeby rozwiązać problem. Na początek szukamy rozwiązań, które można szybko i skutecznie wprowadzić, rozpoczynając proces kompleksowych zmian – mówi minister Korolec. Tym pierwszym krokiem jest zmiana rozporządzenia określającego dopuszczalne normy hałasu dla różnych obszarów. – Porównaliśmy rozwiązania i normy z innych krajów i znaleźliśmy pole do ulepszeń wobec tych przepisów, które obowiązują dzisiaj. Proponujemy większe zróżnicowanie norm i dopasowanie przepisów do realnych możliwości ich stosowania. Normy te będą bardziej liberalne dla dróg i linii kolejowych, ale w granicach wartości ustalanych w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej – zapewna.

W konsultowanym właśnie społecznie i międzyresortowo projekcie rozporządzenia proponuje się m.in. podwyższenie dopuszczalnej liczby decybeli tam, gdzie hałas jest obecnie naturalnie większy, jak np. przy ruchliwych drogach. – Szukamy mądrego kompromisu pomiędzy bezpieczeństwem dla ludzi i możliwościami realnej ochrony. Proponujemy minimalny standard z możliwością dostosowywania wyższych norm w zależności od lokalnych potrzeb. Zróżnicowane poziomy przewidziane w projekcie rozporządzenia spowodują, że nie będzie trzeba stawiać aż tylu ekranów akustycznych jak obecnie – twierdzi Korolem.

Nie koniec zmian

- Na tym nie koniec zmian. Już teraz wiemy, że trzeba działać w kilku obszarach. Pierwszy, to głębsze zmiany prawa, nie tylko rozporządzenia o decybelach. Analizujemy inne akty prawne, które mają wpływ na decyzje podejmowane przez inwestorów drogowych. Chcemy też zacieśnić współpracę instytucji środowiskowych z inwestorami i premiować najlepsze praktyczne rozwiązania i dobre praktyki, tak, żeby stały się powszechne – deklaruje minister.

Już wkrótce Ministerstwo Środowiska zorganizuje także szeroką debatę o hałasie, podczas której razem z ekspertami od transportu, infrastruktury, praktykami i ekologami będzie analizować możliwe rozwiązania i pracować nad dodatkowymi rekomendacjami.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Jakub Madrjas 26 marca 2019

Tramwajowa szansa polskich miast

Zintegrowany transport

Tramwajowa szansa polskich miast

Adam Piotr Zając, Transport-Publiczny.pl 12 listopada 2015

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Zobacz również:

PKP PLK: Coraz więcej ekranów akustycznych. Czy jest alternatywa?

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Infrastruktura

PLK chce skończyć z „ekranozą"

Jakub Madrjas 26 marca 2019

Tramwajowa szansa polskich miast

Zintegrowany transport

Tramwajowa szansa polskich miast

Adam Piotr Zając, Transport-Publiczny.pl 12 listopada 2015

PLK chce postawić kilometry ekranów na linii Warszawa - Grodzisk

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5