Partnerzy serwisu:
Biznes

Komisja przedłuży persepektywę unijną? Nie należy na to liczyć

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
16-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Komisja przedłuży persepektywę unijną? Nie należy na to liczyć
Zdaniem "Gazety Wyborczej", są szanse na kolejne przedłużenie perspektywy unijnej na lata 2007-2013. W rzeczywistości jednak nie należy na to specjalnie liczyć.

Jak czytamy w "GW", nieoficjalnie pojawiają się w Unii głosy, że termin rozliczenia budżetu na lata 2007-13 może zostać wydłużony o rok. Takie starania prowadziły na początku tego roku kraje Grupy Wyszehradzkiej, a także Bułgaria i Rumunia, które znacznie gorzej od Polski radzą sobie w wydawaniu funduszy unijnych. W styczniu Komisja Europejska odrzuciła taką możliwość. Teraz jednak pomysł powrócił. Nieoficjalnie w Unii pojawiają się głosy, że zwolennikiem takiego pomysłu jest unijna komisarz ds. polityki regionalnej w Komisji Europejskiej Corina Cretu, która pochodzi z Rumunii.

Najbardziej zapóźniona jeśli chodzi o wydatkowanie funduszy jest kolej. PKP PLK do końca roku musi jeszcze wydać i rozliczyć 15 procent unijnej alokacji. Obszerny tekst na ten temat przeczytasz tutaj. Problemy są też z realizacją kontraktu na Darty Pesy dla PKP  Intercity. Producent deklaruje wykonanie zadania, ale jak mówi gazecie członek zarządu Pesy Marcin Jędrzyczka, "sprawę ułatwiłoby wydłużenie okresu rozliczenia unijnej perspektywy o np. trzy miesiące".

Bez większych szans

Czy można na to liczyć? Z jednej strony przesłanka dotycząca ewentualnego działania Rumunii jest o tyle mocna, że w podobnej sytuacji była Polska na końcu poprzedniej perspektywy unijnej. Wówczas Komisja zgodziła się na przedłużenie okresu kwalifikacji płatności a zdecydowała o tym... polska komisarz Danuta Hübner. Analogiczna sytuacja nie jest więc  wykluczona. Ale jak mówi "RK" osoba od początku zaangażowana w perspektywę 2007-2013 od strony ministerstwa, KE zawsze zaznaczała, że tym razem jest to wykluczone.

Potwierdza to Jakub Adamowicz, rzecznik komisarz Coriny Cretu. Jak poinformował "Rynek Kolejowy", w grudniu ubiegłego roku Komisja przychyliła się do wniosków państw członkowskich o elastyczne stosowanie reguł w celu skutecznego implementowania perspektywy 2007-2013, ale jak wyraźnie podkreślił - w ramach obowiązujących ram czasowych.

Polska prymusem?

"Gazeta Wyborcza" przytacza również statystyki Komisji Europejskiej, z których wynika, że Polska lepiej poradziła sobie z wydaniem środków unijnych niż reszta krajów unijnych. Dane porównawcze dla wszystkich krajów UE są z końca września. Zgodnie z nimi wnioski przekazane do Komisji Europejskiej opiewały na 84,6 proc. łącznej kwoty przyznanych nam funduszy, w przypadku Czech było to tylko 70,5 proc., a Węgier - 69,9 proc. - czytamy.

Nie zgadza się z tym Jerzy Kwieciński, który ma zostać powołany na wiceministra ds. funduszy unijnych w rządzie PiS. - Gazeta Wyborcza błędnie interpretuje, lub manipuluje wynikami wykorzystania Funduszy Europejskich. Na obecną chwilę zagrożone niewykorzystaniem może być nawet około 30 mld zł z UE, czyli nawet więcej niż wcześniej szacowaliśmy w IX Raporcie dla BCC - poinformował Kwieciński. Raport BCC znajdziesz tutaj.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Zobacz również:

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Infrastruktura

Ku zrównoważonym połączeniom z Europy do Azji Środkowej

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Francuski zakaz lotów konkurujących z koleją zatwierdzony, ale...

Prawo i polityka

Potępienie Rosji za naruszanie przepisów dotyczących lotnictwa

Prawo i polityka

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Biznes

Puste loty nad Europą. A gdzie troska o klimat?

Rafał Dybiński 16 stycznia 2022

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Prawo i polityka

Pakiet Fit for 55 szansą dla kolei w Europie?

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 13 sierpnia 2021

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Prawo i polityka

DB, ÖBB i SNCB ukarane za udział w zmowie kartelowej

Przemysław Farsewicz 25 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5