Projekt budowy normalnotorowej linii kolejowej Rail Baltica, łączącej Litwę, Łotwę i Estonię, na pewno zostanie dofinansowany w wysokości 85%, jeśli tylko spełni warunki postawione przez Komisję Europejską – zadeklarowała ostatnio unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.
Rail Baltica to jeden z dziewięciu kluczowch korytarzy transportowych, który umożliwi znacznie lepsze skomunikowanie krajów bałtyckich z siecią transportową pozostałych krajów Unii Europejskiej. Termin składania wniosków o środki na projekty, których realizacja będzie współfinansowana w ramach uninego funduszu "Łącząc Europę" ("Connecting Europe Facility" – CEF), minął z końcem lutego bieżącego roku.
Pieniądze powinny się znaleźć
Jak poinformowała unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc, wniosków do CEF wpłynęło trzykrotnie więcej niż Komisja Europejska planuje dofinansować, dlatego wsparcie unijne otrzymają tylko wybrane projekty. – Biorąc jednak pod uwagę wszystkie okoliczności, jestem pewna, że projekt Rail Baltica zostanie wsparty dofinansowaniem z Unii Europejskiej, o ile spełni wszystkie warunki stawiane przez KE – zaznaczyła unijna komisarz ds. transportu.
W tej chwili trwa analiza wniosków złożonych do CEF, a ich ocena potrwa mniej więcej do lipca. Litwa, Łotwa i Estonia, po długich negocjacjach i dyskusjach o przebiegu linii, pod koniec minionego roku utworzyły joint venture RB Rail, której zadaniem jest koordynowanie prac na szczeblu międzynarodowym przy budowie linii. Litwa, Łotwa i Estonia, a także spółka RB Rail, wystąpiły wspólnie o przyznanie pieniędzy w ramach CEF. Pierwotnie planowano złożyć cztery oddzielne wnioski o dofinansowanie. Ostatecznie złożono jeden wniosek, podpisany przez czterech wnioskodawców i zawierający czterech potencjalnych beneficjentów unijnych środków. Pieniądze są potrzebne do wykonania opracowań i studiów wykonalności, projektów, wykupów gruntów, po których linia zostanie poprowadzona, a także do rozpoczęcia pierwszych prac budowlanych.
Ponad pół miliarda w pierwszym rozdaniu
W pierwszym rozdaniu RB Rail – spółka koordynująca projekt, wnioskuje o dofinansowanie inwestycji wartej 7 mln euro, Estonia chce zrealizować projekt na kwotę 213 mln euro, Łotwa – 291 mln euro, a Litwa – 28 mln euro. Szacowana wartość zaplanowanych na pierwszy etap prac to około 540 mln euro, a łączna kwota dofinansowania, o jakie ubiegają się kraje w ramach CEF, to 442 mln euro. Kolejny nabór wniosków w ramach CEF zostanie przeprowadzony w 2017 r. Wtedy to kraje będą ubiegać się o środki pozwalające wykonać większą część prac budowlanych.
Szacowane dofinansowanie unijne dla wartego 3,7 mld euro projektu realizowanego na terenie Litwy, Łotwy i Estonii ma wynieść do końca perspektywy finansowej 2014-2020 około 2,7 mld euro.