Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Kolejowa wojna na argumenty: nowa szybka trasa albo remonty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-07-2006
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Puls Biznesu, 19 lipca 2006

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Kolejowa wojna na argumenty: nowa szybka trasa albo remonty
Wraca pomysł szybkiej linii łączącej Warszawę przez Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. Tylko jak ją zrobić? Naprawiać za unijne pieniądze, kawałek po kawałku, istniejące trasy, czy tworzyć od zera nową linię szybkich prędkości (300 km/h)?

W PKP wciąż ścierają się obie koncepcje. Na razie realizowana jest tylko pierwsza. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisują kolejne umowy na modernizację linii Łódź - Warszawa.
Zwolennicy kolei dużych prędkości podkreślają jednak, że w 2008 r., po zakończeniu prac z Łodzi do Warszawy będzie jeździć się zaledwie 10 minut krócej niż w latach 90., kiedy średni czas przejazdu na tej trasie wynosił 80 minut. Jeśli wcześniej zostanie oddana do użytku autostrada z Warszawy przez Łódź do Poznania, kolej nie będzie już konkurencyjna. Co więcej, trasa Warszawa - Łódź ma zbyt małą przepustowość, by mogły po niej częściej jeździć pociągi ekspresowe i IC, nie wchodząc w kolizję z ruchem lokalnym.
Na razie wiadomo, że budowa linii dużych prędkości raczej nie ruszy przed 2013 r., bo - zdaniem resortu transportu - pochłonęłaby środki przeznaczone na wszystkie inne inwestycje kolejowe w programie operacyjnym "Infrastruktura i środowisko".
We wstępnym studium wykonalności oszacowano koszt budowy na 9 mln EUR za 1 km. To dużo, zważywszy, że koszt budowanej właśnie we Francji linii TGV Est, przebiegającej w bardzo trudnym terenie (przejścia przez góry) nie przekroczy 11 mln EUR.
- W latach 2007-13 planujemy prace przygotowawcze: dokumentację, wykup gruntów. Chcemy zarezerwować na ten cel 160 mln zł - obiecuje Jerzy Polaczek, minister transportu.
Kolejne studium wykonalności da odpowiedź na pytanie, czy linia powstanie w wyniku modernizacji istniejących tras, czy też od podstaw. I tu pojawiają się problemy. Na linii dużych prędkości stosowany jest inny rodzaj napięcia. Zdaniem ekspertów inwestycja w nowy, przystosowany do niego tabor może prędzej zwrócić się na odcinku Łódź - Warszawa, niż na mało rentownym Wrocław - Ostrów Wielkopolski, od którego chce zacząć prace PKP.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5